לא ביקרתי ברג'יו
לא ביקרתי ברג'יו

 רשמים ותגובות
 לא ביקרתי ברג'יו
 גדעון לוין
 
קראתי בעניין ובעיון את חוברת "הד הגן" על ביקור משלחת הגננות הישראליות ברג'יו. שמעתי דו"ח מאחדות מן המשתתפות בביקור חשוב זה. שמעתי פרטים רבים על האירוע במכללת תל-חי שעסקה בנושא זה. ואני תמה ומבקש להגיב כאן בכמה הערות.
1. אין ספק שהמפעל החינוכי ברג'יו הוא בעל חשיבות יוצאת מן הכלל. אך מן הדין לזכור: הוא מפעל אופייני של החינוך המתקדם. בתור כזה הוא איננו מפעל חינוכי ממלכתי. הוא חינוך "פרטי" של מי שבחר בו וממומן  על-ידי כך. מפעל זה נהנה מיחסי ציבור ענפים ומוצלחים המגייסים לא רק דעת-קהל (עולמית) אלא גם כספים.
אין לדעת מה יהיה עתידו של מפעל חשוב זה אם תמיכה זו, חלילה, תיפסק. יש לנו דוגמה ישראלית: מרים סנפיר מזכירה במאמרה את החינוך המשותף הקיבוצי שגורלו נחרץ בהיעדר תמיכה ערכית וכספית. דוגמה אחרת היא "המרכז ללימוד פעילויות הילד" שדעותיו ומעשיו דומים מאוד לאלה של רג'יו ומבחינה פילוסופית זהות לאלה של רג'יו. עם גמר התמיכה של קרן ון-ליר ועם גמר התמיכה של משרד החינוך (!!) "המרכז" נאבק  על קיומו משנה לשנה.
 2. "שמלה על-פי מידותינו", כפי שמנסה רנה מיכלוביץ במאמרה להתמודד עם תופעת רג'יו, אינה זקוקה לתופר  שמלות חדש. עם כל הצניעות אני מבקש לציין -  כפי שציינו גם אחדות מן הגננות שהיו במשלחת לרג'יו והיו בדיון בתל-חי -  שהמעשה החינוכי, הפילוסופיה החינוכית ומהות העבודה של הגננות ב"מרכז ללימוד פעילויות  הילד" דומים מאוד לאלה של רג'יו ובחלקן גם זהות איתן. ר"מ מציינת זאת בעצמה בהערת שוליים תוך איזכור  האסכולה של
Banb Street College והמרכז להתפתחות הילד (אני מניח שהכוונה ל"מרכז לפעילויות הילד". האם זה מעשה כשל מקרי!!). שלושת מנהלי ומייסדי "המרכז ללימוד פעילויות הילד" הם בוגרי !Banb Street College
 3.  הגננות אינן מלמדות אלא "שותפות לתהליך הלמידה של הילד". אנו קראנו לכך "מעורבות משתתפת". "הגננות אינן מתבססות על תכנית לימודים מוגדרת אלא על תוכנית צומחת שמקורה בהתעניינות של הילד".
על כך הוצאנו ב"מרכז ללימוד פעילויות הילד", בראשית 1996, חוברת הדרכה בשם "ההתעניינות -  חשיבותה ללמידה", המביעה את אותה פילוסופיה חינוכית. (חוברת זו נכתבה, דרך אגב, כתגובה על הופעת הסילבוס של תכני למידה שמשרד החינוך מצא לנכון להוציא לאור.) לשיטת העבודה המבוססת על ההתעניינות של הילד קראנו, כידוע, "זרימת הפעילות". בהמשך מאמרה שואלת ר"מ "האם תיתכן תפיסה קוריקולארית כזאת בישראל!"תשובתי החד-משמעית : כן.
 4.  צוינה חשיבותו של התיעוד הרב שנעשה ברג'יו. תיעוד הוא מכשיר חשוב ביותר הן לעבודה השוטפת של המחנכות,  הן להורים והן לילדים עצמם. ב"מרכז ללימוד פעילויות הילד" נהגנו בשש שנות הפעילות הראשונות לתעד תיעוד יומי ותיעוד שבועי את הנעשה בגן ואת מעשי הילדים בהשוואה לתכנית שבועית כללית מתועדת. עם צמצום מספר הגננות במרכז על-ידי משרד החינוך לא היתה עוד אפשרות לקיים תיעוד אלא חלקי בלבד. אגב, גם במעונות-היום ביפן קיים תיעוד שוטף וצמוד וחשיבותו רבה עד מאוד.
 5.  מרים סנפיר מעלה במאמר את השאלה החשובה של "החלל המחנך". ל"חלל המחנך" יש שני היבטים: חינוכי וחומרי. עובדה מוכרת לרבים היא, ש"החלל החינוכי" הפדגוגי -  מה שנהוג לכנות גם "האווירה הפדגוגית" - בגן רגיל ושיגרתי בארץ שונה מאוד מן האווירה בגן העובד לפי עקרונות "גן אחר", משמע בזרימת הפעילות  והמעורבות המשתתפת. שם הגננת היא המלכה, כאן היא שותפה. לשבור את הקיר המפריד בין שתי כיתות גן - זו תביעה מוצדקת מאוד. גם תביעה זו הועלתה על-ידי "המרכז ללימוד פעילויות הילד" עוד בראשית עבודתו,כאשר הציע-דרש לשתף את כל צוות הגנים, כולל סייעות, מטפלות, הורים, סבתות, מתלמדות ומסתכלות בפעילות המשותפת עם הילדים. ואשר ל"חלל החומרי": קיום גני-ילדים כאשכולות פיסיים, משמע בצמידות מקום,  צמידותם למרכזי התרחשות קהילתיים כמו בתי-ספר או מתנ"סים, כמו מפעלי חרושת או חקלאות (כמו  בקיבוצים) הוצעה ונדונה כבר הרבה פעמים. תכנית שושני הזכורה הלכה בכיוון זה; החינוך הקיבוצי הולך  בכיוון זה. אך לגבי כלל גני-הילדים נתקל הדבר תמיד בחומת התנגדות בירוקרטית.
 6.  "הקשבה לתיאוריות הילדים כבסיס ללמידה ולהוראה" היא ביסוד התיאוריה הפדגוגית של "המרכז ללימוד  פעילויות הילד".
אני מציע אפוא להתהדר בשמלות הקיימות גם בישראל. לראות ולהראות אותן. "שמלת רג'יו" קיימת כבר בארץ  מזה שנים רבות. טוב יעשה משרד החינוך אם יכיר בעובדה שהמציאות הקיימת בישראל היא רבת-פנים כמו  באיטליה, שרג'יו אינו מאפיין את כולה ולכן מן הדין לטפח את הרב-גוניות, לתמוך תמיכה נרחבת במפעלים  צנועים הקיימים בארץ ואינם צריכים להצטנע גם לאור רג'יו. אמנם נסיעה לטבעון אינה דומה לנסיעה לרג'יו אך גם היא יכולה להרחיב אופקים ולתרום להתעוררות החשיבה הפדגוגית ולחשבון-נפש על הנעשה בביתנו.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד