על המדף - תצפית ממוקדת
על המדף - תצפית ממוקדת

 על המדף - תצפית ממוקדת
 אתי בכר, מדריכה פדגוגית במסלול לגיל הרך במכללת לוינסקי.

 טיפוחון -  טיפוח פעוטות -  מדריך למחנכים ולהורים
 מאת ס. גל ואלכסנדרוביץ'.
 חוברת תיאורים להורים (נספח ד', עמ' 187)
 
חברותי לצוות במכללת לוינסקי ואנוכי* קידמנו בברכה את צאתה לאור של המהדורה המחודשת של הספר טיפוחון מאת גל ואלכסנדרוביץ' כספר עזר הדן במיגוון נושאים הנוגעים לחיי היום-יום של הילד במעון.
הרבינו להפנות אליו את הסטודנטים שלנו במהלך לימודיהם העיוניים והמעשיים במעונות היום. בעיקר הרבינו להשתמש בחוברת תיאורים להורים המהווה נספח ד' בספר זה.
 במהלך התאמנותם של הסטודנטים במעונות היום הם מתבקשים לבחור ילד מילדי כיתת המעון, לעקוב אחריו ולצפות בו במטרה לבנות "פרופיל ילדי" ובעקבותיו לתכנן ולפעול עם הילד בהתאם לרצונותיו, העדפותיו וצרכיו.
 מידע רב נאסף מתוך תצפיות פתוחות ומובנות בילדים, מידע נוסף נתרם מפי המטפלות ומידע משמעותי ביותר מתקבל מתוך שיחה שעורך הסטודנט הצופה עם הורי "ילד התצפית". על מנת להקל על הסטודנט הצעיר בצעדיו הראשונים נאסף מידע זה במפגש עם הורי הילד על-ידי מילוי החוברת תיאורים להורים.
במקורה משמשת חוברת זו לדווח של המחנכים להורים על הקורות את ילדם במעון. אמצעי תקשורת שמטרתו ליצור שיתוף ולקרב את ההורים לחיי הילד במעון. לסטודנט להוראה כמו גם למטפלת מסייעת החוברת להתמקד בצפייה בילד ובהכרות עמו מזוויות שונות כמו פרידה, אכילה, מנוחה, פתרון בעיות, שפה, פעילויות שמועדפות עליו, הרגלי נקיון ומעקב אחר ביטויי רגש שונים.
החוברת מותירה מקום לתיאור מפורט וחופשי אך במקביל מציעה בסוגריים באותיות קטנות מיגוון התנהגויות אופייניות לגיל הילדים.
כמו למשל:
לאחר שאתם נפרדים מ............ בבוקר הוא/היא בדרך כלל............. (ממשיך לבכות, נרגע מיד, עוקב אחריכם מבעד לחלון, משחק על השטיח, במיטה, ניגש למחנכת, לילד, לחבורה, לפינות המשחק, נעמד  ומחכה להזמנה, מחזיק את הצעצוע שהביא מהבית).
 מחנכות מספרות: ...............................
 הורים מספרים: כש.......... חוזר/ת הביתה מהמעון הוא/היא בדרך-כלל ......................................................
כפי שעולה מן הדוגמה לעיל מותירה החוברת מקום גם להורים להשלים סיפורים על ילדם כך שהיא הופכת למעין יומן הילד ומזכרת חיה מתקופת היותו במעון ובמשפחתון. במכללה ניצלנו, כאמור, יתרון זה והפכנו  את החוברת לכלי המסייע באיסוף מידע מכל הנוגעים לטיפולו של הילד -  מחנכיו והוריו.
באופן בו ערוכה החוברת היא מאפשרת ניהול שיחה חופשית קולחת המעודדת פתיחות ובו-זמנית כלי לראיון מובנה לשם קבלת מידע מוגדר, כגון התפתחותו המוקדמת של הילד או התנהגותו בבית. האיזון הזה הוא חלק  של אמנות הראיון כפי שמציינות הכותבות.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד