מבשלים ולומדים
מבשלים ולומדים

מבשלים ולומדים
שרה כרמי, מירי גלעד


נו גננות העובדות בשכונת תל גיבורים, שהיא שכונה מעורבת, בעיר חולון. אנו שכנות לגן.
שרה עובדת עם גילאי חובה ותת-חובה ומירי עובדת עם ילדי תת-חובה וטרום-חובה.
בישול בגן אינו עניין חדש והוא משתלב בנושאים, בחגים ובמועדים. השנה החלטנו להעמיקו ולהרחיבו ולעסוק בו כנושא. כידוע, ילדים מאוד אוהבים ומתלהבים "לעזור" בבישול. ואנחנו "ניצלנו" את הנושא ללמידה. ניתן ללמוד הרבה מאוד בהקשר לנושא זה.
שיתוף פעולה הורים וגן -  הורים וילדיםפתחנו את הנושא באסיפת הורים. שיתפנו את ההורים בפרויקט הבישול והדבקנו אותם בהתלהבות שלנו. הם הביעו הסכמה לשתף פעולה.
הורים של ילדי גן חובה קיבלו הנחיות להכין מאכל שהאם אוהבת לבשל. יש לעשות את כל התהליך עם הילד ולשוחח עמו על החומרים, הכלים והפעולות שבתהליך ההכנה.
למחרת הביאו את המאכל לגן. האם סיפרה לילדים כיצד הכינה עם בתה/בנה את המאכל, מאיזה חומרים הוא עשוי וכו'. כל הילדים בגן אכלו ומאוד נהנו.
אחת האימהות הכינה אורז פרסי, אחרת הכינה ג'חנון ועוד ועוד. ניצלנו את נושא הבישול גם לטיפול בבעיות רגשיות בגן. כיצד? בכיתת גן חובה היתה ילדה שהרבתה לבכות בגן מכל דבר קטן ביותר. הגננת ניסתה דרכים שונות לגמול אותה מהבכי וממצבי הרוח המשתנים ולא כל-כך עזר.
הגננת הציע לאם לאפות יחד עם הילדה עוגת שוקולד לקבלת שבת לגן, בשיתוף מלא של הילדה בכל התהליך. האם הסכימה ברצון וביום שישי האם והבת הביאו לגן עוגה יפה ומקושטת וסיפרו לכל הילדים כיצד אפו את העוגה ומאלו חומרים היא עשויה. הילדה קרנה מאושר, כי היא גם היתה "אמא שבת" וחילקה לילדים את העוגה.
היא ציירה את העוגה והראנו לכל הילדים את הציור ושמחנו יחד אִתה בהכנת העוגה והציור. הילדה היתה כל-כך שמחה ומאושרת וזה גרם לשינוי משמעותי בהתנהגותה של הילדה. הבכי נעלם, היא שמחה ומתפקדת. וכך תרם פרויקט הבישול גם מבחינה רגשית.
בנוסף לשיתוף הורים, עסקנו בבישול גם בקבוצות קטנות וגם במליאה. לעיתים כל קבוצה הכינה חלק אחר של התבשיל. למשל: סלט תפוחי-אדמה.
קבוצת ילדים חתכה גזר, קבוצה אחרת תפוחי-אדמה ואחרים ביצים. במליאה הוספנו את יתרת החומרים, מלח, מיונז פלפל ועוד.
מידע שרכשו הילדים במהלך הנושא
מידע על מקור המזונות ותכונותיהם
מהיכן הקמח?
מהיכן האורז?
מה קורה למזון בחימום, בקירור -  הוא משנה צורה.
מה קורה למאכלים מסוימים במהלך הבישול?
הביצה: רכה ונוזלית, הופכת קשה.
תפוח-האדמה: קשה, הופך רך.
הגזר: קשה, הופך רך.
המרגרינה: כשמחממים אותה הופכת להיות נוזלית.
המקרונים: יבשים וקשים, הופכים רכים וגמישים בתהליך הבישול.
הבחנה בין בישול ואפייה
חלות ועוגות אופים בתנור.
מקרונים ואורז מבשלים בסיר על הכיריים.
ועוד ועוד.
פעולות והתנסויות - 
רכישת לשון ומושגים
הילדים התנסו בקילוף, גירוד, מעיכה, ערבוב, הקצפה, חיתוך, קליעה (חלות), סחיטה, לישה ולמדו את שמות הפעולות והכלים.
הילדים למדו על השלם וחלקיו -  כשחתכו תפוז לשניים -  חצי, לארבעה -  רבע וכו' וציירו את התהליך המוגמר.
הילדים הבוגרים כתבו את שמות החומרים והכלים ליד הציורים שציירו.
הם למדו לערוך שולחן כראוי: מפה, צלחות, סכו"ם, כוסות, מפיות, כלים להגשה. למדו הגשה לשולחן וקישטו את המגשים. כמו כן שיפרו את תרבות האכילה ולמדו להבחין ולשיים טעמים שונים.
כל זה באווירה נעימה, בכיף ובשיתוף פעולה מלא.
היה כיף לבשל, להכין ולאכול.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
8
9/05/2018
היערכות לפתיחת שנה"ל
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד