דרכי הצרעה - למידת חקר בגן
דרכי הצרעה - למידת חקר בגן

 דרכי הצרעה - למידת חקר בגן
יהודית אייל, גננת, גן עירוני פתח-תקוה


ברצוני
לשתף אתכם בהתנסות נפלאה של למידת חקר שהתרחשה בגננו.
נושא
החקר הוא הצרעה."ראה דרכיה של הצרעה, וחכם"

ביום אביב נעים, בשעת פעילות בחצר הגן, הבחנו במספר צרעות המתעופפות בקרבתנו .
המעוף
עורר את תשומת-לבנו. התקרבנו בזהירות אל עבר הצרעות (הבחנו שאלה הן צרעות למרות הדמיון לדבורים), תוך כדי התבוננות זיהינו על החול תלוליות קטנות בצבע אדמדם. הן הזכירו במעט את אלה של הנמלים, אלא שהן לא היו עגולות וסימטריות, וכמו כן הפתח היה בצד. תוך כדי התבוננות ושיחה עירנית, הגיחה לפתע צרעה מן המחילה, מלווה בקולות התפעלות של כולנו. כמובן שהפתעה כזו עוררה בנו סקרנות יתר. בהמשך, קבוצת ילדים נוספת הבחינה במספר רב של תלוליות דומות במקומות שונים בחצר.
ובמקביל
הבחינו הילדים במספר רב של דבורים, חלקן מתות וחלקן מפרפרות. אספנו מספר דבורים מתות לתוך צלחות מעבדה ושמנו בפינת החקר.
למחרת
בבוקר, עם הגיענו לגן, יצאנו להסתכלות נוספת ושוב הבחנו בפעילות מוגברת של צרעות, המגיחות מתוך המחילות נכנסות אליהן. אחד הילדים מצא זחל קטנטן בסמוך לאחת המחילות הציע להניחו בפתח המחילה וכך הוא עשה. לא עבר זמן רב, צרעה הגיחה ונטלה את הזחל אל תוך המחילה.אנו נותרנו נפעמים. כאן, למעשה, החל שלב החקר.
הילדים
נשאלו מהי, לפי דעתם, הסיבה לתופעה שקיימת אצלנו עכשיו ושלא היתה לפני-כן. (גם לי, אני מודה ,היתה זו חידה.) את הדבורים הילדים מכירים פחות או יותר ויודעים שהן נמשכות אל הפרחים. כדי לבדוק זאת, שאלתי את הילדים היכן בדרך-כלל אנו רואים הרבה דבורים? וכמובן שתשובתם היתה, היכן שיש הרבה פרחים. ואז שוב שאלתי אותם: האם אתם רואים כאן פרחים? הילדים חיפשו פרחים מסביבם ולא מצאו.
(כי הפרחים היו על עץ האקליפטוס ואת זאת הם יגלו בהמשך.) הוספתי לשאול, ואם לא רואים את הפרחים, איך עוד אפשר להבחין בהם? ניתנה תשובה, על-פי הריח. אמרתי להם הבה ננסה לגלות על-פי הריח איפה יש כאן בכל-זאת פרחים? ריח פריחת האקליפטוס היה כל-כך חזק, שלא עבר זמן רב והילדים גילו את מקור הריח, שהיה ממש מעל לראשנו. המבטים הופנו למעלה והמראה היה מלהיב. העץ היה מכוסה כולו בפריחה לבנה.
ביקשתי מהילדים להיות בשקט ולנסות להקשיב לקולות. זמזום חזק של דבורים נשמע מתוך העצים. מספר ילדים התרחקו לשמע הזמזום. כך גילינו את מקור הדבורים. למחרת בבוקר ניגשנו שוב לראות את התופעה. שוב שמענו את זמזום הדבורים וראינו את הפריחה המוגברת.
הילדים
שוב מצאו לרגלי העץ מספר רב של דבורים מתות וגוססות. הצגתי בפני הילדים שאלה נוספת, על פשר תופעת הדבורים המתות והפניתי את תשומת-לבם אל הפעילות הרבה של הצרעות ואולי יש קשר בין שתי התופעות.כדי שנדע על כך, היה צורך ללמוד גם על הצרעה.

הילדים נשאלו, איך נוכל לדעת ממה הצרעה נזונה ופרטים נוספים על אורח-החיים שלה. והתשובה שניתנה היתה, שאפשר לקרוא על כך בספרים. הילדים התבקשו לשתף את ההורים בחקר המעניין שנעשה בגן ולבקש מההורים לחפש מקורות מידע.
ואכן,
ביום המחרת הובאו לגן ספרים שונים, צילומים מאנציקלופדיות ואפילו דפי מידע שהוצאו מהאינטרנט.
כמובן שגם אני דאגתי להביא ספרים מדעיים העוסקים במשפחת החרקים. גילינו שגם הצרעות ניזונות מצוף הפרחים. אם כך, הפרחים משכו אליהם הן את הדבורים והן את הצרעות.מידע זה חשוב ביותר לצורך המשך החקר.
נשאלת
השאלה העיקרית, מה פשר ריבוי המחילות ומה פשר ריבוי הדבורים המוטלות על האדמה? כתוצאה מעיון בספרים וקריאת המידע, הגענו למסקנה שזו צרעה גרמנית.
הצרעה
הגרמנית בונה את הקן שלה באדמה ושם היא מטילה את ביציה.
מתוך
הביצים מגיחים זחלים, אשר ניזונים מחלבונים מן החי. הדבורים הן ספקיות החלבון העיקרי לקיום הזחלים. כך הגענו לפתרון התופעה המופלאה: פריחת האקליפטוס היא אשר הביאה למפגש בין הדבורים לצרעות. הפריחה התרחשה בתקופה של התפתחות הזחלים. הצרעות, שזקוקות למזון זמין לזחלים, בנו את קיניהן בסמוך לעץ ושפע הדבורים סיפק את הצורך המיידי.
ההתעניינות
והמעקב אחר התופעה נמשכו עוד ימים רבים. ערכנו תצפיות על הצרעות, היוצאות מהמחילות אליהן, ובמהלך תצפית אחת ראינו כיצד צרעה לופתת דבורה תוך כדי מעוף ומכניסה אותה לתוך המחילה. פשוט מדהים!!!
לסיכום,
הילדים למדו את חוקי ההישרדות הקיימים בטבע ואיזה מאמץ נדרשת הצרעה לעשות כדי לקיים את צאצאיה. היא צריכה, תוך כדי מעוף, לתקוף את הדבורה ואחר-כך לשאת אותה, למרות שהיא קטנה ממנה אך במעט, אל תוך הקן, שם מחכה לה זחל רעב.
אין
טוב ויעיל יותר מתופעות טבע המְזַמנות לנו הזדמנות פז לפתח ולעורר בילדים חשיבה ואפילו ברמה גבוהה. אנו נדרשים רק להיות ערניים ולפקוח עיניים ואוזניים כדי לקלוט את הגירויים.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
8
4/07/2018
עובדי הוראה יקרים, בעקבות הודעת משרד הבריאות לפיו ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד