''שוק גן מעיין" בעין-כרם
''שוק גן מעיין" בעין-כרם


''שוק גן מעיין" בעין-כרם
בלהה יצקן, הגננת של גן-המעיין


גן המעיין ממוקם בשכונת עין כרם בדרום-מערב ירושלים, בחיקו של הר נישא ובמקומו של כפר ערבי נטוש ממלחמת העצמאות. לידו נמצא מסגד, ממנו נובע מעיין ומכאן שמו: גן המעיין.
בגן קבוצה רב-גילית של ילדים בני 6-3. זהו גן פתוח הפועל על-פי גישת זרימת פעילות.
הרעיון וההחלטה להקמת "שוק גן" נבעה ממסורת של תושבי שכונת עין כרם לקיים "שוק איכרים", למכור מתוצרת גנם וביתם ובהשראת הריחות, הטעמים, הצבעים והאווירה הקסומה והייחודית המאפיינת את המקום. בכפר בתי אבן, כנסיות, מסגדים, בתי-כנסת וסביבם שטחי גן, מטעי זיתים, כרמי גפנים, שקדיות ועצי פרי למכביר.
מטרת השוק היתה לזַמֵן בגן את מציאות החיים בשכונה מתוך אמונה שתהליך למידה יעיל מתרחש בהקשר תרבותי, רלוונטי ומשמעותי לילדים.
"שוק גן", כדוגמת "שוק איכרים", התקיים בסיום השנה והיווה אירוע מסכם, שציין את שיאה של עשייה ולמידה ממושכת במהלך השנה. ברשימה זו אציג את התהליכים שעברנו במשך השנה, את ההכנות לקראת שוק גן ואת אירוע הסיום: יום "שוק גן" בגן המעיין.
התהליך בשנה זו ניתן דגש בגן למספר נושאים:
טיפוח גינת הגן, בישול ואפייה, קַדָרוּת (קרמיקה), מיחזור נייר. כל אחד מהנושאים התפתח כנושא אורך ובשיתוף ההורים. התוצרים שנוצרו במהלך הנושאים, היוו פריטים למכירה "בשוק הגן" -  שהיה בבחינת גולת הכותרת של העניין כולו.
טיפוח גינת הגן השלב הראשון בתהליך היה הטיפול בגינת הגן. אל הגן הוזמנו ההורים, הילדים וצוות הגן לסדנאות עבודה, שמטרתן היתה הכשרת השטח לקראת הכנת הגינה. הסדנה כללה ניקיון וניכוש השטח מאשפה, עישוב, הכנת גדרות ממשטחי עץ, תיחום השטח וחלוקתו: לגינת ירק, גינת נוי, צמחי תבלין ומרפא. פיזור האדמה וזריעה המתאימה לעונה כמו: גזר, תפוחי-אדמה, קישואים ועוד והקמת הדחליל.
מפירות וירקות הגן הכינו הילדים מאכלים שונים במהלך השנה וחלקם נשמר למכירה ב"שוק גן". חלקה מיוחדת הוקצתה לגידול צמחי תבלין ומרפא, כגון: נענע, גרניום לימונית, מליסה, טימין, מרווה, אורגנו ועוד.
צמחי התבלין והמרפא שימשו נושא לימודי בגן. שתילה של צמחים אלה היתה חלק ממיגוון פעילויות בנושא, כמו: עיון בספרים העוסקים בנושא, הכרת סגולות המרפא של צמחי המרפא, הכנת מגדיר צמחי תבלין, מעקב ורישום אחר התפתחות הצמחים, הכנת מאכלים בתוספת צמחי התבלין ועוד. כמו כן זרעו הילדים חיטה, עקבו אחר התפתחותה ותיעדו אותה ולקראת חג השבועות קצרו הילדים את החיטה, אגדו לאלומות, חלק
נשמר להכנת הלחם וחלק אחר נמכר ב"שוק גן" כאביזר לנוי.
בישול ואפייה בישול ואפייה תפסו מקום חשוב בחיי הגן ביום קבוע במהלך השבוע וגם באירועים שונים, כמו:
 חגים, ימי שישי, "קפה גן" יום המשפחה ועוד. הבישול התרחש בשיתוף ההורים, הילדים וצוות הגן, תוך שימוש במיגוון הפירות, הירקות והצמחים שצמחו בגינת הגן.
בכל יום חמישי בוחר ילד אחד עם הוריו את המאכל האהוב עליו ואותו הוא מבקש להכין יחד עם הילדים בגן.
ההורים נערכים עם ילדי הגן לקראת הבישול. הילדים הבוגרים והצעירים שותפים במלאכת הבישול ולוקחים חלק פעיל בהכנות. התהליך מתועד ברישום, בציור, בכתיבה ובצילום, כשהוא מכיל את המצרכים, הכמויות וסדר הפעולות המתבקש. התיעוד מצטרף לאוגדן "מבשלים ואופים בגן המעיין", המשרת את הורי הגן, ילדי הגן וצוות הגן. באוגדן ניתן למצוא מאכלים, כמו: קוּבֶּה, קוסקוס, ספגטי, נקניקיות בבצק ועוד. לקראת ראש השנה הכנו בגן ריבת תפוחים ומשפע הרימונים והענבים שבשכונה הכנו יין רימונים ויין ענבים שחלק ממנו נשמר בבקבוקים למכירה ב"שוק גן". בסוכות מסקנו זיתים, הכנו זיתים ושמן, שבחלקם השתמשנו באירוע "קפה גן" ביום המשפחה.
באירוע זה נהנו ההורים והילדים גם משתיית תה צמחים מהתבלינים שצמחו בגינה וחלקם נשמר למכירה ב"שוק גן". בל"ג בעומר הכנו פלאפל ובמדורה התבשלו תפוחי-אדמה שצמחו בגינת הגן. בשבועות הכנו סוגי גבינות שונות ואפינו מיגוון לחמים.
קַדָרוּת (קרמיקה) בין הורי הגן קיימת קבוצה של אמנים. מעורבותם בגן איפשרה לפתח את תחום הקַדָּרוּת.
במשך השנה למדו הילדים טכניקות כּיוּר בחומר ותהליך יצירת כלים משלב הלישה ועד שלב השריפה בתנור.
תהליך יצירת הכלים אף הוא תועד והילדים יכלו להכין כלים באופן עצמאי. בעזרת ההורים האמנים הכינו הילדים כלים למפיות נייר, קעריות לפרחים ריחניים, פמוטים, מחרוזות, מתלה דגים, חמסות, מוביילים ועוד.
תוך כדי יצירת הכלים למדו הילדים מנהגים פולקלוריסטים, כמו: משמעות החמסה, הצבע הכחול, הדגים ועוד. חלק מן הכלים נלקחו על-ידי הילדים לביתם וחלק נמכר ב"שוק גן".
מִיחזור ניר אחד מנושאי הלימוד בגן היה תהליך מיחזור הנייר וחשיבותו. הילדים התנסו בתהליך חיתוך וריסוק ניירות שונים, השרייתם במיכל מים גדול, טחינתם במערבל ויצירת ניירות על משטחי רשת עם מסגרת מעץ ולבסוף ייבוש הניירות בשמש. בנייר הממוחזר השתמשו הילדים במשך השנה לציור, צביעה, כרטיסיות עבודה, הכנת חוברות, הזמנות, אריזות ועוד. בנוסף לקרעי הנייר הוסיפו הילדים לתערובת תבן שנותר מהחיטה בגינה ופרחים מיובשים שנאספו מגינת הנוי ומהשדה ויובשו על-ידי מכבש מיוחד שנמצא בגן.
ההכנות לקראת השוק במהלך השנה נאספו ואוחסנו מאכלים שונים שניתן לשמרם ולמוכרם בשוק: יין, חומץ, שמן, זיתים וריבות.
כמו כן נשמרו ונאגרו כלי הקרמיקה והניירות הממוחזרים. צמחי התבלין שנקטפו על-ידי הילדים יובשו ומוללו והוכנסו לשקיות בד שנתפרו על-ידי ההורים. בשבוע האחרון לקראת השוק הוכנו עם הילדים לחמים מסוגים שונים -  לחמים מצמחי תבלין, מזרעים, לחמים מתוקים ולחמי שאוֹר מִשְמָרים שגידלנו בעצמנו ועקבנו אחר היווצרותם.
קטפנו עלי גפן והכנו מהם תבשיל: עלי גפן ממולאים באורז וירק מגינת הגן. הילדים לשו בצק מיוחד להכנת פיתות בטאבון והכינו לַבָּנֶה כדי למרוח על הפיתות. את משקה הלימונדה שהכנסנו במיכל גדול הכינו הילדים מלימונים סחוטים, מים וסוכר ואף הוסיפו נענע לשיפור הטעם.
ההכנות לקראת השוק כללו:
הקמת הדוכנים, הכנת הזמנות, תוויות לבקבוקים וצנצנות, שילוט, תימחור וחלוקת תפקידים.
הקמת הדוכנים : לצורך הקמת השוק הוקצה מרחב חצר הגן. נשמר המרחק בין הדוכנים למעבר המבקרים והקונים.
 גרוטאות חצר הגן: שולחנות, מדפים, כונניות, תנורים וכו' הפכו לדוכנים. על כל דוכן נפרשו בדי יוטה בצבעים של כחול וצהוב ועליהם הונחו המוצרים, בצורה מסודרת ואסתטית. מעל כל דוכן נתלה שלט מתאים.
הכנת הזמנות הילדים הכינו הזמנות להורים מהנייר הממוחזר. בשכונה נתלו שלטים הקוראים לתושבי השכונה לבוא ולקנות ב"שוק גן המעיין".
הכנת תוויות לבקבוקים וצנצנות :התוויות הוכנו על מדבקות. הילדים ציירו, כתבו והדביקו על בקבוקי השמן, החומץ והיין. למשל: "שמן זית תוצרת גן המעיין". הוכנו תוויות גם על צנצנות הריבה, למשל: "ריבת גזר גמדי – גן המעיין".
שילוט: לכל דוכן הוכן שילוט בשיתוף עם הורים וילדים. הילדים זיהו את השלטים והתאמתם לכל דוכן.
תימחור: הילדים החליטו על מכירה בשוק בכסף אמיתי. הילדים הכירו את ערך השקל, חמישה שקלים ועשרה שקלים. הילדים החליטו על המחירים של המוצרים שעמדו למכירה.
חלוקת תפקידים: בדיון משותף עם הילדים וצוות הגן הוחלט על דוכני המכירה שיוקמו בשוק. כל ילד בחר את הדוכן בו הוא רוצה למכור. תשומת-לב הוקדשה להרכב המוכרים בכל דוכן, שכלל צעירים ובוגרים.
לכל ילד הוכנה סיכה המייצגת את הדוכן. לכל דוכן נבחר מבוגר מצוות הגן לתיווך ועזרה לילדים במכירה.

"שוק גן המעיין"
שוק הגן התקיים ביום שישי אחר-הצהריים. הילדים, ההורים ומבקרים מן השכונה התקבלו בחצר הגן.
המורה למוסיקה ניגנה בוויולה והנעימה בצליליה, ריח הפיתות שנאפו בטאבון מילא את חצר הגן, דוכני המכירה היו תאווה לעיניים ותכולתם לחיך. הילדים מילאו את תפקידם ברצינות רבה, הקפידו על שירות אדיב לקונה, דיקדקו במתן העודף ובחישוב עלות הקנייה, ניסו לשכנע לטעום ולקנות מתוצרתם. מדי פעם התחלפו הילדים בתפקידים מה שאיפשר להם גם לבקר, לקנות ולטעום. ההתלהבות, ההענות ושיתוף ההורים היתה רבה.
דוכני שוק הגן דוכן ה"בנק" מבעוד מועד הוכנו ב"בנק" שקלים בודדים, חמישה שקלים ועשרה שקלים, לנוחיותם של הקונים והמוכרים.
מדי פעם עברו הילדים בליווי מבוגר ואספו את כספי פדיון המכירה אל ה"בנק".
דוכן השמנים, החמוצים, היינות והזיתים :על הדוכן מוינו והונחו בקבוקים של שמן זית מתובל, חומץ, יין הרימונים ויין הענבים תוצרת הגן ולרשות המבקרים הונחו מכלים קטנים שאיפשרו להם לטעום בטרם קנו מוצר מסוים.
דוכן עלי הגפן והשתייה: עלי הגפן הממולאים נמכרו ביחידות, כל יחידה במחיר שקל.
 על הדוכן הונחו צלחות וסכו"ם חד-פעמיים לשימוש האוכלים.
את הלימונדה הכינו הילדים במיכל גדול והמוכרים יצקו למבקרים הצמאים לתוך הכוסות החד-פעמיים וגם זה בתשלום כמובן.
דוכן צמחי התבלין והמרפא: שקיות צמחי התבלין והמרפא מוינו והונחו בתוך סלסילות קש על הדוכן. כל קונה שרכש מצמחי התבלין קיבל דף הסבר מצורף על מעלותיו של צמח המרפא או צמח התבלין עם מרשמים למאכלים שונים.
דוכן הלחם: על הדוכן הונחו סלסילות נצרים בגדלים שונים וכן קערות עץ ובהן לחמים בצורות ובגדלים שונים: לחמי תבלין, לחמים מלוחים, מתוקים ולחם שאור.
דוכן הריבות :על הדוכן הונחו צנצנות בגדלים שונים במיגוון ריבות: ריבת גזר גמדי, ריבת קישואים, ריבת דלעת וריבת לימונים ובצלחות קטנות יצקו ריבות לטעימה חופשית.
דוכן הפיתות מהטאבון :בדוכן זה השתרך תור ארוך. הילדים וההורים ישבו על יד שולחן ורידדו כדורי בצק אותם הניחו בטאבון. הילדים עקבו אחר התהליך המהיר של הכנת הפיתה, מרחו לַבָּנֶה, פיזרו זעתר ואכלו להנאתם.
דוכן חפצי הנוי והאמנות :על חבל דק, שנקשר מעל הדוכן, נִתלו המוביילים והשרשראות שהוכנו על-ידי הילדים ושאר חפצי הקרמיקה הונחו על הדוכן. החפצים שנקנו נארזו בנייר אריזה שהוכן על-ידי הילדים.
בסיום התאספו הילדים, ההורים וכל שאר המבקרים במרכז חצר הגן ושרו ביחד להנאתם, תוך ליווי בנגינת הוויולה שאליה הצטרפו אמא מהגן שפרטה בגיטרה ואחד האבות שפרט בעוד. ביום ראשון מנו הילדים את כספי המכירה ושמחו לגלות שהרווחים היו גדולים. לאחר התייעצות (והילדים הציעו הצעות רבות) הוחלט לקיים הצבעה. ברוב גדול נבחרה הצעה על יום כיף בפארק צובה.
סיכום
"שוק גן" היה גולת הכותרת של עבודה ארוכה, מעניינת ונפלאה לאורך השנה. כמאמינה בתהליכים, אני מרגישה שזכיתי לקטוף את הפירות. עבדנו לאורך כל השנה ונהנינו לראות ילדים בדינמיקה נפלאה, חברויות וקשירת קשרים שלא בטוח שהיו נרקמים אילולא החוויות שעברו ביחד. תחושת השיתוף וההרגשה שכולנו ביחד הולכים להקים שוק "כמו גדולים" תרמה למאמץ ולאווירה שלא תישכח לאורך זמן על-ידי ההורים, הצוות ובמיוחד הילדים. הילדים הבוגרים שעלו השנה לכיתה א' חוזרים ומבקרים בגן מדי יום שישי, מזכירים ומשוחחים על השוק והצעירים מבקשים לעשות זאת שוב. האווירה המיוחדת, הצבעים, הטעמים, הריחות והמוסיקה, היו חוויה רבת-עוצמה לילדים, להורים, לצוות הגן ולי.
ילדים בגיל הרך לומדים בעיקר באמצעות פעילויות. חוויית למידה מסוג זה היא למידה משמעותית שהופכת למשהו פנימי. הילדים למדו והפנימו את הפעילויות שנערכו בהקשר לשוק, מתהליך הקמתו ועד להפעלתו והן תרמו באופן משמעותי להתפתחות של הילדים בתחום החברתי, השכלי, הרגשי והסנסו-מוטורי. מבחינה חברתית הילדים יצרו חוקים, הבינו, הפנימו ופעלו על-פיהם. שיתפו פעולה וביצעו מטלות ביחד, תוך כדי נתינת
משובים אחד לשני. למדו לחכות בתור, להתחשב בזולת ולכבד את העבודה המשותפת. למדו שעשייה משותפת נותנת תחושה חיובית. תחושת השתייכות לקבוצה המעניקה הרגשת ביטחון.

תרומת הפרוייקט היתה רב-תחומית ומולטי דיסציפלינרית:
מבחינה קוגניטיבית -  ילדים התנסו בתיכנון, חשיבה ופתרון בעיות.
הילדים הבינו שהשקעה מביאה לתוצרים. הילדים למדו את עקרון השוק -  עיקרון הקנייה והמכירה.
מבחינה רגשית -  התהליך והעשייה לאורך השנה גרמו להנאה רבה, פיתוח מיומנויות רבות, שתרמו לביסוס הביטחון העצמי של כל ילד וילד בגן באופן אישי. תחושת השותפות גרמה ותרמה לאווירה רגועה ושלווה שליוותה אותנו לאורך כל השנה ושבוודאי תלווה את הילדים לתקופה ארוכה בחייהם.
מבחינה סנסו-מוטורית -  הפעלת החושים ליוותה את העשייה שלנו לאורך כל השנה. חושי הטעם והריח התחדדו.
ילדים צעירים בגיל למדו להבחין בהבדלים שבין לחם שאור (חמוץ, מִשְמָרי פרא) ללחם רגיל. חוש הראייה וחוש המישוש התחדדו עקב ההסתכלות בצומח המשנה את צבעו וצורתו וכן בגלל עצם הזריעה, השתילה, הגיזום והקטיפה. מבחינה גופנית פיזית הילדים פעלו, עבדו והפעילו את גופם.
"שוק גן" שילב תחומי דעת רבים ומגוונים, החושפים את הילד לתכנים ונושאים שונים ולשילובם בעולם בצורה משמעותית ביותר עבור הילד:
1.חקר מדע וטבע הפיכת נוזל למוצק, מחזור המים בטבע, גלגולו של זרע, מסיק, הכרת עצי פרי, לימוד על דרכי שימור ועוד.
2.  מתמטיקה שיטות מיון, ספירת כמויות, תימחור, הפכים, שימור החומר, שימור הכמות, קנייה ומכירה,הכרות עם הכסף ועיסוק במיומנויות חשבון.
3.  אוריינות כללית -  הכרת תרבויות שונות, פולקלור, מאכלי ומנהגי עדות, תרבות עולם, תבלינים מן העולם,הכרת כספים ושימושם, המשגה, תיאור לשוני, העשרת אוצר לשוני ועוד...
4.  אמנות ויצירתיות הכנת חפצי אמנות שימושית, הכרת החומר והתהליכים בעבודה עמו, הכרת הנייר ומיחזורו, הכנת תבלינים שונים ותבשילים שונים ועוד...
5.  ערכים -  כבוד האדם, קשר לאדמה, לשכונה ולארץ, כבוד לעבודה ולעשייה, ערך עבודת צוות ושיתוף.
6.  סוציולוגיה -  פיתוח תהליכים אוטונומיים בחברה דמוקרטית, הקשבה לחוקים וגבולות, פיתוח אחווה אישית וכללית, הכרת תהליכים בחברה, הכרת שוק קנייה ומכירה ועוד...
7.  ספרות -  הֶכרוּת עם ספרים ויצירות הנוגעים בתכנים השונים שנלמדו לאורך כל השנה.
8.  אגרונומיה וחקלאות -  עבודת אדמה, הֶכּרוּת עם שתילים החיים בתנאים שונים בכל עונות השנה, הכרות עם מזיקים ועוד...
9.  עיצוב ואסתטיקה -  העמדת דוכנים בתנאים מסוימים, סידור הדוכנים והתוצרים בצורה אסתטית והתייחסות לסביבה נקייה מושקעת ומושכת.
שיתוף הילדים בכל תהליך ההכנה של השוק, הדיונים, הבעיות שעלו והנסיונות למציאת פתרונות תרמו לילדי הגן.
הילדים היו חלק מתהליך הפקת אירוע גדול.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד