חורשת הידידות
חורשת הידידות

חורשת הידידות

שוש רוף, גננת בראשון-לציון

 

בגן שלנו משולבים ילדים לקויי שמיעה וילדים שומעים. הפעילות בגן נעשית תוך קבלת השונה וכבוד הדדי.

בשל האופי הייחודי של הגן החלטתי להכין תכנית ייחודית המדגישה את צורכיהם של הילדים. תכנית המטפחת יצירתיות וגישה בלתי שגרתית, שתמנע מילדים תחושת כשלון ותסכול.

תכנית הבנויה על שילוב אומנויות, חדוות היצירה, הנאה מהלמידה שבמשחק ועידוד הביטוי האישי.

 

ההתחלה

לקראת חג ט"ו בשבט ערכנו סיורים רבים בטבע. הסיורים נערכו בקבוצות קטנות ובשילוב פעילויות שונות.

הילדים רכשו אינפורמציה תוך כדי התנסות בנושא העץ, כאשר הם משתמשים לצורך כך בכל חושיהם.

בעקבות הסיורים הללו הקראתי בגן סיפורים ושירים שונים העוסקים בעצים וכמעט בכולם יש האנשה של העץ -  לעץ תכונות אנוש או שמא "האדם משול לעץ השדה".

שלל הפעילויות הובילו אותי לפיתוח תכנית חדשה: יצירת חורשה דמיונית בגן, שהילדים יהיו שותפים בכל שלבי הכנתה.

הילדים מציעים רעיונות, מעלים בעיות ושאלות ומנסים לפתרן. בניית החורשה יוצרת שפע של סיטואציות המאפשרות עיסוק בחומרים שונים, בעזרתם יכולים הילדים ליצור משחקים, סיפורים והצגות ובכך להפעיל את דמיונם.

הקמת החורשה יוצרת סיטואציות של מעברים מהמישור הריאלי אל המישור הדמיוני ולהיפך -  ריאליה ודמיון משלימים זה את זה ויוצרים יצירה חדשה.

 

תיאור המהלכים:

1. שלב ראשון -  העלאת רעיונות. הילדים אמרו, שהם רוצים חורשה עם עצים גבוהים, עצים שונים, שיהיו עצים עם פירות דמיוניים, שאפשר יהיה לעשות בחורשה פיקניק, לשיר, לשחק, לספר סיפורים ושיהיה כיף.

2. שלב שני -  תיכנון והערכות. הילדים הציעו שנבנה עצים מקוביות נבובות, מעץ וממוטות פלסטיק. כמו כן הכנו בריסטולים, צבעי גואש, ניירות וצבעים. התחלקנו לקבוצות כשכל קבוצה מתמקדת בפעילות שונה. הילדים הכינו את העצים, את הגזעים ואת נוף העץ ותחמו את גבולות החורשה בקוביות, שולחן ומושבים שונים. הזמנתי לעזרה שתי

אימהות שהיו מעורות בתכנית.

3. השלב השלישי היה ממושך היות שבכל יום התמקדנו בעץ אחד.

 

העץ הראשון היה עץ המשאלות. שוחחנו במליאה על משאלות שונות של הילדים ואני כתבתי את אשר הילדים אמרו.

הכנתי עיגולי נייר ריקים והילדים ציירו על הנייר את משאלותיהם והדביקו על העץ. במשך כל ימי הפעילות הילדים יכולים להוסיף משאלות בציור ובכתב כרצונם.

בעקבות פעילות זו הקראתי את השיר: שיח פלא של לאה גולדברג.

העץ השני -  עץ החרוזים. תוכנן בעקבות משחקי מילים מתחרזות ששיחקנו בקבוצה קטנה.

 ילדים אחרים כתבו שיר על עץ בחרוזים, ילדים יוצרים ציורים שונים של מילים מתחרזות כשאני תולה את הציורים עם צמדן על העץ ובעקבות זאת ילד או שניים משחקים במציאת זוגות של מילים מתחרזות.

העץ השלישי -  עץ הנימוס. במשך כל השנה אנו משוחחים ופונים בנימוס אחד לרעהו.

אנו משוחחים על מילים שנעים לשמוע: מחמאות, מילות נימוס, הקשבה ודיבור נעים ורגוע. מדברים על כוחה של מילה ומתייחסים למושג אלימות מילולית. אני כותבת מספר מילות נימוס שהילדים הציעו ומדביקה על העץ.

בצידו השני של העץ יש כיס ובו אותן המילים ליד ציור המרמז על המילה ב"שפת הסימנים". הילדים השומעים בגן שלנו מכירים מספר מילים ב"שפת הסימנים" של לקויי השמיעה ושני ילדים יוצרים משחקי זוגות.

העץ הרביעי -  עץ החברות. שוחחנו על השונה והמשותף בגננו וכיצד יצרנו קשר נעים בגן-הילדים.

 הילדים הציעו הצעות לחברות ואני כתבתי אותן על העץ. ליד העץ יש סלסלה עם מדבקות. כאשר הילד חושב שהוא עשה מעשה טוב, הוא לוקח בעצמו מדבקה ומדביק על העץ ובסוף היום מספר לילדים איזה מעשה טוב הוא עשה.

העץ החמישי -  עץ השאלות. פירות שונים תלויים על העץ עם צמדן והילדים ממציאים משחקים כרצונם, כגון:

מה חסר, על מה אני חושב ועוד, משחקים שאנו משחקים בסיטואציות שונות בגן וכאן הן מתמקדות בזיהוי הפירות באמצעות שאלות.

העץ השישי -  עץ החשבון, שהיה רעיון של אחד ההורים שהכין משחקי חשבון עם הילדים. כשהם עוזרים להדביק טפסים וצמדנים הוא משחק עם הילדים במשחקי חשבון שונים בקבוצה.

במקביל להכנת העצים, שהיתה פעילות מרכזית עשירה וממושכת, הילדים ציירו ציורים, הכינו ספרים, ציירו והכינו סיפורים ברצף והכינו כרטיסיות לשירה וכל זה בנושא העץ. כמו כן הכנתי קטעי ספרות ויצירות אמנות ומוסיקה, היוצרים אילוסטרציות שונות ונוגעות לעולם הדמיון.

כשהפעילות היתה בעיצומה שוחחנו על החוקים שעלינו לשמור. הילדים הכינו שלטים שהוצבו במקומות בולטים.

לבסוף שאלתי את הילדים כיצד נקרא לחורשה שלנו. הצעות שונות הוצעו, עשינו הגרלה והשם שנבחר הוא "חורשת הידידות".

במהלך הפעילויות נוצרו תהליכי למידה ואינטראקציות חברתיות בין ילדים שומעים, ילדים לקויי שמיעה וילדים עולים חדשים, שהשפה לא שגורה בפיהם. אני ראיתי את תפקידי כקשובה לילדים, מגשרת ומעוררת את התלהבותם ומשדרת להם מסר של אמון ביכולתם.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד