כוחו של היחד - בטבע
כוחו של היחד - בטבע

כוחו של היחד -  בטבע

זילברברג חנה, גננת. 

בילדותי  נהגה  אִמי לספר לי אודות האב  הזקן, שעל ערש דווי קרא לבניו וביקש מהם להביא לו את מטאטא הקש הניצב בפינה. משהובא אליו המטאטא הוא תלש ממנו שערת קש אחת ושבר אותה בקלות, אך כאשר ביקש מבניו לשבור בבת-אחת את כל שערות המטאטא הם לא הצליחו. בדרך זאת רצה האב הזקן, וכך גם אִמי, להראות ולהמחיש את כוחו של היחד. יחד לא יוכלו לכם. סיפור זה יפה לפרט ולעם -  לכולם.

 "יחד כל שבטי ישראל" -  זהו הנושא המרכז במחוזנו -  מחוז המרכז, בנוסף לנושא הכבוד וראוי יותר לאמור בשילוב עם נושא הכבוד.

מהו כוחו של היחד בטבע? ביטחון והגנה, מזון, הפריה, תפוצה, בקיצור -  הישרדות. כך בצומח וגם בחי. 

היחד -  בציפורים

ראשון אזכיר את הנחליאלי: במשך היום אין הנחליאלי מעוניין בשותפים ולשם כך הוא ילחם ויגרש כל נחליאלי פולש לנחלתו. ההסבר לכך פשוט ומובן. מזונו של הנחליאלי, יתוש, זבוב ושאר חרקים, לא עומד במקום אחד כמו זרע, פרי או לחם.

מזונו עף ובורח ממנו ולא קל לו להשביע את רעבונו ולכן היותו אדון בנחלתו במשך היום מבטיח לו יותר מזון, אבל בלילה היחד הוא תנאי המבטיח את קיומו. עשרות ולעתים

אף מאות נחליאלים מתקבצים למקום לינה אחד מרוכז.

הלינה המשותפת מעניקה לנחליאלים ביטחון:

אמנם להקת גדולה ורועשת קל לגלות אולם אם טורף יתקוף, הוא יטרוף לכל היותר פרט אחד והשאר מוזהרים וניצלים. גם הנדידה של הנחליאלים נעשית בלהקות ורק כשהם מגיעים ליעדי החורף מתפרקת הלהקה ורוב פרטיה פורשים לטריטוריות.

ציפורים קטנות חיות את חייהן בפחד מתמיד מפני עופות דורסים, אבל לפעמים במקום להימלט הן משמיעות קריאות אזעקה ומושכות למקום עוד ציפורים קטנות עד שהעוף הדורס מסתלק. אפילו שועל יתרחק ממושבות קינון של עופות ים שכן אם ינסה לפלוש וללכוד גוזלים סביר מאוד שיותקף על-ידי השחפים ההורים וחבריהם ועדיף לו לסגת.

אפשר לשוחח עם הילדים בגן על התועלת והמעלות של "היחד": מה נותן היחד? נכון שיש גם יתרונות להיות ביחידות.

אבל מה מפיקים מהאיחוד?...       

אפשר לבדוק עם הילדים אילו ציפורים נמצאות בלהקה ואילו ביחידות? אפשר ללמוד ולראות שגם הציפורים שחיות בלהקות לא נמצאות כל הזמן ביחד ולעומתן הציפורים שחיות ביחידות בטריטוריות, בנסיבות מסוימות מתלהקות.

היחד בחרקים, פרפרים ודבורים

בבעלי-חיים אלה הסיבות ל"יחד" הן כמה: שיתוף במשימה של הריגת טרף גדול, שיתוף בהגנה מפני טורפים, שיתוף חום הגוף כדי להתחמם בלילה ושיתוף בחלוקה יעילה של העבודה.

הסיבה האחרונה שציינתי מעבירה אותנו מהציפורים לחרקים: מבין החרקים ה"יחד" של דבורת הדבש הוא מעניין ביותר. כאן ללא היחד אין קיום.

המלכה אינה מסוגלת לאסוף מזון או לייסד קן והפועלות אינן פוריות. לכל אחד יש תפקיד. למעשה, דבורת הדבש היא דבורה חברתית (יש גם דבורים לא חברותיות כמו דבורת העץ. רוב הדבורים מסוג זה מקימות בארץ רק דור אחד בשנה; האם מתה, לרוב, לפני שהוולד מסיים את גלגולו).

בדבורים שפיתחו חיים חברתיים משך החיים של האם התארך והיא נמצאת בקן כשבנותיה מגיחות מן הגלמים. השיא הוא בחיי דבורת הדבש.

גם לנמלים יש חיים של יחד. ביחד הן אוספות מזון, ביחד שומרות, מטפלות בביצים, ברימות, ביחד מצילות את הקן משיטפון, בונות ומתקנות.

גם בין זחלי הפרפרים אפשר לראות יחד המאפשר הישרדות. יש בהם זחלים, שחיים בצורה יחידאית לאורך כל הגלגול, יש שבצעירותם הם חיים בצוותא אך הם נפרדים עם גדילתם, למשל זחלי לבנין הכרוב. מה נותנת האחדות לזחלים?

זחלי נימפות עין הטווס שבקעו מן הביצים על עלי הסרפד הם קטנים מאוד. הם מכסים

את העלים ביחד. לזחלים הקטנים טוב ביחד, להיות לבד זה מסוכן. ביחד הם זוללים, ביחד שבעים וביחד מחליפים את עורם.

המראה שלהם נראה כמו בעל-חיים אחד שחור וגדול והציפורים לא מעיזות לאכול אותם.

יש זחלים שיש להם אמצעי הגנה אחר כמו צבע אזהרה, ריח רע, ציור עיניים מאיים ומפחיד ואילו אצל הזחלים הנ"ל ה"יחד" הוא אמצעי ההגנה.

לזחלים של טוואי התהלוכה (תהלוכן האורן) יש מטרה אחרת ביחד שלהם: הזחלים טווים מטווה שמשמש להם קן אטום בפני גשם ורוח. הקן מגן עליהם מפני האקלים והאויבים וגם משמש כחממה.

גם הזחלים של משפחת הדובוניים: דובון הקורים, דובון מנומר ודובון יפיפה, חיים בשלבי גידולם הראשונים ביחד תחת מטווה קורים לבנים שהם טווים.

יש אמנם יתרון בלהיות לבד: יותר מזון, אפשרות טובה יותר להסתתר.

אך ה"יחד" מספק ביטחון, הגנה וחום.

דוגמה אחת לשיחה שהתנהלה בגני: אני שאלתי איך יכולים זחלים להגן על עצמם שלא יטרפו אותם? והילדים ענו:

●להתחבא, לברוח, להסתתר.

●לעשות את עצמם למשהו אחר.

● להתגונן, לקרוא לחברים ואחרי זה להתכונן למלחמה ביחד.

● צריך לקרוא לחברים שלהם ואז להתקיף את הציפור.

●צריך לצעוק שכל הזחלים יבואו נגד החיה שרוצה לאכול אותם.

● אפשר שתהיה הפגנה כזאת של החיות הקטנות, אז החיות הגדולות הם יתביישו לטרוף אותם.

●צריך להתגונן ולברוח.

●אפשר כמו דנאית סדום להגן על עצמם: זה שיהיו רעילים.

●אולי לקרוא לחברים והם יתחפשו ביחד כאילו שהם חיה גדולה.

● שיצבעו את עצמם בצבעי אזהרה.

אני הוספתי שאלה קטנה נוספת: לאיזה עוד צורך ה"יחד" יכול לשמש?

●שהם לא יפחדו בלילה.

●שיהיה להם חם ביחד.

הרבה תשובות מְזַמנות נושאים רבים לשיחה (מצאו חן בעיני דברי הילד שאמר: "שהחיות הגדולות יתביישו"...

הלוואי...). רצוי לרשום את תשובות הילדים ולהשתמש בהן לנושאים הרצויים בגן. אני, כמובן, בחרתי להתייחס לפתרונות שהציעו שיתוף פעולה (ליתר התשובות הגבתי מאוד בקיצור והבטחתי להרחיב).

הבאתי בפני הילדים את הספר "פרפר בא לעולם" והראתי מתוכו בעמ' 16 ו-18 איך הזחלים, אחרי שהשילו את עורם, "מתחפשים" למעין בעל-חיים גדול ושחור כדי שהציפורים לא תעזנה לאכול אותם. אני חוזרת ומדגישה שזו לא "החלטה של אסיפת הזחלים" אלא כך לימד אותם הטבע להגן על עצמם.

התנהגות של התלהקות יש גם בין היונקים אבל מכיוון שהרעיונות להפעלה דומים אזכיר רק שבספר "תצפית על בעלי-חיים" ניתן למצוא חומר רב על התנהגותם של בעלי-חיים ולבחור מתוכו את בעל-החיים המתאים לעסוק בו בנושא היחד.

שוב נושאים לשיחה עם הילדים, כולל ההשוואה לחיי הילדים עצמם. מתי טוב להיות ביחד? מתי לגיטימי לרצות להיות ביחידות, שכן לפעמים יש יתרונות בלהיות לבד.

 יחד בעולם הצומח

עד כמה שזה נשמע מוזר גם בעולם הצומח יש התלכדות. יחד המון פרחים צינוריים קטנים המוקפים בהרבה פרחים לשוניים יצרו מצעית משותפת הנראית כפרח גדול יותר הבולט יותר לחרקים המאבקים. מדובר בפרחים הרבים השייכים למשפחת המורכבים:

הסביונים, החרציות וציפורני החתול. מה שנראה לנו כפרח אחד הוא בעצם המוני פרחים קטנים שחָברו להם יחד והם מהווים תפרחת.

זוהי ההזדמנות לעסוק במדרש שם המשפחה -  מורכבים (מורכב מפרחים צינוריים במרכז ולשוניים בהיקף). אפשר לדבר על הפרחים ההיקפיים הלשוניים שאינם עושים זרעים אבל הם מבליטים את התפרחת. ביחד הזה לכל אחד יש תפקיד וחשיבות. אפשר להמחיש לילדים על-ידי הפרדה עד כמה פרח צינורי הוא קטן ואפילו בזכוכית מגדלת קשה לראותו היטב, אפילו אם זה פרח של חרצית, שהיא גדולה יחסית. אפילו הקיפודן יותר כאשר הוא כדור בפריחה מלאה ולא פרח בודד. אפשר גם לראות עד כמה קבוצה גדולה של פרחי קיפודן ביחד מושכים מאוד את העין וצדים גם את עיני החרקים.

דבר דומה אפשר לראות גם במשפחת הסוככיים. הפרח הגדול הלבן של האמיתה והגזר הוא בעצם תפרחת.דמיינו לעצמכם פרח קטנטן בודד ולבן של האמיתה או הגזר או צהוב של השומר או נורית הקמה.

מי בכלל היה מבחין בהם בשדה? אבל המוני פרחים קטנים אלה בולטים לעיני המאביקים הודות לריכוזם בתפרחות צפופות מרובות פרחים, שצורתן כצורת פרח גדול מאוד. ועכשיו דמיינו לנגד עיניכם את התפרחת הלבנה והגדולה של הגזר והכתם השחור במרכזה, או את התפרחת הגדולה והלבנה של האמיתה וראו מה גדול כוחו של ה"יחד".

הילדים נהנים לבדוק את פרח הסוככיים הבודד ולראות עד כמה מורכבת התפרחת, הם מנסים לצייר וכך הם ממש מבינים עד כמה האחד קטן ובלתי נראה וכמה ה"יחד" בולט ומושך.

כל גננת יכולה לחבר מעין אגדה אודות פרחים קטנטנים וחיוורים שדבורים או פרפרים לא הבחינו בהם, איך הם עשו אסיפה ובדקו אל מי החרקים מגיעים והגיעו למסקנה שכדי שהחרקים יבחינו גם בהם ויבואו לקחת צוף ואבקה וכך יאביקו גם אותם הם צריכים להיות בולטים בגודל ובצבע. בצורה זו הם החליטו (יש להזכיר לילדים שזו רק אגדה) להתאחד-יחד ואז הם יהיו גדולים, הצבע יבלוט יותר, הריח יהיה חזק יותר וביחד יהיה להם יותר צוף ואבקה להעניק לחרקים בתמורה לביקורם וכמובן גם שטח לנחות עליו.

 כך, בהיותם יחד, לא נכחד המין, שהרי התוצאה הסופית היתה זרעים.

את כוחו של ה"יחד" בבני-האדם למדנו בסיפורי אבותינו ליד הבאר, ובדברי ברל כצנלסון שאמר: "במאמץ אחד עקשני ועֵר של אלף זרועות נגול את האבן מעל פי הבאר".

לאחרונה גיליתי פתגם שתורגם מאמהרית: "כאשר חוט מתקשר לחוטים אחרים הוא יכול לקשור אפילו אריה".הרבה למדנו ועודנו לומדים מהטבע, הבה ונלמד גם להיות יחד.

 

  

מקורות:

על פרפרים וצמחים בארץ-ישראל משרד הביטחון, הוצאה לאור עמודים 149-148.

האנציקלופדיה של החי והצומח בארץ-ישראל משרד הביטחון, הוצאה לאור: כרך 3 חרקים, "משפחת הדובוניים",

עמ' 299-296; כרך 10 צמחים בעלי פרחים א' משפחת הסוכריים עמוד 246 עד סוף הפרק; כרך 11 צמחים בעלי פרחים ב' משפחת המורכבים עמודים 192-129.

פרפר בא לעולם מאת: הנס היינריך איסנברט. כנרת, בית הוצאה לאור.

המעשיות: "צרור הענפים", "ארבעת השוורים והאריה". מתוך: משלי אזופוס, בחר וסיפר מחדש ג'וזף ג'ייקוב מאנגלית

חנה לבנת הוצאת מחברות לספרות.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד