שעת עיון בספרי מידע
שעת עיון בספרי מידע

למה / איפה / כמה / האם / מתי / איך

שעת עיון בספרי מידע

אנט אזולאי, ברוריה לוי -  גננות ממ"ד בירושלים.

 

 

"הילדים הם היצורים הרעבים ביותר ללמידה עלי-אדמות"

(מונטגיו)

 

התפתחות הטכנולוגית המואצת והשימוש בטלוויזיה ובמחשבים, מעוררים דאגה שמא ידחקו במידה זו או אחרת את מקומו של הספר.

מתוך מודעות עמוקה לאיכויותיו של הספר חובה על הגננת ליצור סביבה עשירה, מגוונת ומגרה, שתכלול היצע של ספרים מסוגים שונים, סביבה שבה הילד יוכל לפעול כלומד עצמאי ולהתפתח בהתאם ליכולתו.

השאלות, כיצד לפתח בילד זיקה ואהבה לספר וכיצד ליצור סביבה חינוכית העונה על צרכים ומפתחת צרכים בתחומי הדעת השונים, העסיקו אותנו במפגשי גננות. בהתמודדות עם שאלות אלו הועלה רעיון של שימוש בספרי מידע, אנציקלופדיות מאוירות וכתבי-עת מרהיבים המופיעים בתחומים שונים של מדע ואמנות. תמיכה ברעיון מצאנו במאמרה של ב' קיטה, "מה בין סיפור מעולמו הקרוב של הילד לבין ידע העולם שלו"*.

במאמר זה היא טוענת, כי לא יתכן להשיב על כל שאלה של ילד, שכן בכך אנו מלמדים אותו שהמבוגר הוא מקור הידע.

עלינו להפנות את הילד לספרי המידע ולחפש יחד איתו את התשובות.

כמו כן, עלינו לפתח בילד מושג כללי מהו ספר מידע ומה ניתן למצוא בספר כזה. על-ידי כך, לדעתה, נפתח בילדים מודעות לגבי חשיבות ספרי המידע ותרומתם וכן תיווצרנה עמדות חיוביות לספרים אלה.

בעקבות הדיונים במפגשי הגננות גיבשנו רעיונות והצעות מעשיות.

המטרות שהצבנו לעצמנו היו:

1.  להביא למוּדעוּת הילד, שהספר הוא מקור מידע.

2.  לעורר בילדים סקרנות ועניין לדעת על נושאים ותחומי ידע שונים.

3.  לפתח בילדים הרגלי עיון בספרים לסוגיהם.

היערכות הסביבה החינוכית:

בעקבות פעילות מכינה עם הילדים ועם ההורים. הבאנו לגן אנציקלופדיות, ספרי הדרכה, מגדירים, מילונים מאוירים וכיו"ב. הספרים אורגנו בהתאם לתחומי הדעת במרכזים השונים. הספרים עומדים לרשות הילדים באופן חופשי, בינם לבין עצמם או בעזרת הגננת.

מסגרת ההפעלה: שעת עיון בספרי מידע.

מהי "שעת עיון בספרי מידע"?

קבענו פעילות חדשה בסדר-היום: "שעת עיון".

לקראת "המפגש האחרון", בסיום יום הלימודים בגן, אנו נוהגים להשמיע קטע מוסיקלי מסוים. הילדים מסיימים את עיסוקיהם, מתארגנים בזוגות ונערכים לעיון בספרים במרכזי הפעילות השונים.

כל זוג בוחר ספר לעיון: מדפדפים בספר, מתבוננים בתמונות, משוחחים ומחליפים ידיעות ורשמים. הגננת והסייעת ולעיתים גם הורה שמזדמן עוברים בין הילדים, עונים על שאלות, מבהירים, מעוררים את תשומת-לבם לפרטים מסוימים וקוראים להם מתוך הספרים -  הכל במידת הצורך.

כאשר הגננת מאתרת נושא שעשוי לעניין את כולם, היא מכינה את שני הילדים שגילו בו עניין לדיווח במליאה.

במהלך השנה תינתן הזדמנות לכל ילד לדווח (קיים מעקב רשום, הילדים יכולים לעקוב אחר יומן הדיווחים ולבקש לדווח כאשר הם רוצים בכך).

לאחר שנקבע זוג הילדים שידווח, הגננת יושבת לידם, קוראת מתוך הספר את הכתוב על הנושא, משוחחת על כך עם הילדים ומבהירה את הדרוש הבהרה. בתוך כך קושרים או משווים עם מידע קודם, הכל לפי הצורך.

בטרם הפרידה מן הזוג מבקשת מהם הגננת להתכונן לדיווח במליאה, להחליט מי מהם יציג את הספר ואיזה חלק ידווח כל אחד מהם (מפתיע לגלות כל פעם מחדש שילדים בגיל הגן לומדים לתכנן ביניהם את הדיווח, סוקרים את אשר למדו ולא אחת בשעת הדיווח מפסיק אחד מבני הזוג את חברו ומציין שחלק זה בדיווח שייך לו כי כך סוכם ביניהם).

לקראת ההתכנסות למליאה (שוב מושמע הקטע המוסיקלי) הילדים מחזירים את הספרים למקומם ויושבים במליאה.

הזוג המדווח מביא עמו את הספר שבו עיין ומתיישב במקום המיועד למדווחים (התורן לוקח את יומן הדיווחים ומדביק מדבקה ליד שמות המדווחים).

כיצד נעשה הדיווח? בשלב ראשון מציגים את הספר, מציינים את שמו, את הנושא שבחרו ללמוד ומדווחים מה למדו.

 הגננת משתלבת כאשר יש צורך בהרחבה, בהשוואה, בהעלאת שאלות וכיו"ב. הילדים השומעים מעלים שאלות להבהרה, מוסיפים ידיעות מידע קודם, מעלים השערות ורעיונות שיכולים להוסיף ולהרחיב את הנושא הנדון ומשתמשים בידע קודם שלמדו בשעת העיון.

לדוגמה: באחד הימים הילדים למדו על שממית העצים. בין השאר למדו שצבעה כצבע העצים, המשמש להסוואה ומנגנון הגנה בפני טורפים. בפעם אחרת, כשלמדו על החרגול, אמר אחד הילדים: "גם לחרגול יש צבע הסוואה, הוא ירוק והוא נמצא על גבעולים ירוקים, כמו שלמדנו על שממית העצים וצבע ההסוואה שלה".מדי פעם בודקים בספרים השערות של ילדים ומסיקים מסקנות. אם לא מוצאים תשובה, השאלה מופנית הביתה.

 הילדים בודקים בספרים שבבית, מתייעצים עם ההורים ולמחרת באים לגן עם ספרי עיון שבהם מצאו, בעזרת ההורים, תשובות לשאלות שהועלו בשעת העיון.

 הדיון בנושא מתחדש ולעיתים מזדמנים הורים שמתמחים בנושא הנדון ומשתלבים בלמידת הנושא.

בתום הדיווח או בבוקר שלמחרת הילדים מתעדים את הנושא הנלמד ומתייקים את התיעוד בקלסר התיעוד. כך ניתנת לילדים הזדמנות לשוב ולשוחח על הנושאים שנלמדו, תוך כדי דפדוף בקלסר העיון. הדיווח במליאה נמשך כ-40-30  דקות, בהתאם למידת העניין.

 

לסיכום

"שעת עיון בספרי מידע" הפכה להיות השעה המעניינת והאהובה ביותר על הילדים, הם מצפים לשעה זו ואינם מוכנים לוותר עליה. פעילות זו מְזַמנת לילדים אפשרויות ללמוד על נושאים שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הרגילה.

עולמם של הילדים התעשר והם צברו ידע בנושאים המתפרשים על תחומי דעת רבים. הילדים למדו לדווח, לנהל שיחה וקיבלו ביטחון עצמי. בתחילה, הילדים עיינו בספר לשם הנאה, הם ריפרפו בדפים ועברו מדף לדף במהירות.

עם הפעלת התוכנית, הילדים מעיינים בספר מתוך עניין ומחפשים אחרי מידע בנושאים שמעניינים אותם.

הם למדו שהספרים מספקים להם מידע בכל התחומים והם מחפשים בהם תשובות לשאלות שונות. הגיעו הדברים לידי כך שילדים מפנים את חבריהם לספרים שבהם מצוי חומר על הנושא הנשאל. היו מקרים בהם ילדים באו לגן עם שאלה שעוררו בבית ולא קיבלו עליה תשובה וביקשו את עזרת הגננת במציאת הספר המתאים, שבו יוכלו למצוא את התשובה לסקרנותם. לעומת זאת, היו מקרים שהועלו שאלות בגן, שלא נמצאו עליהן תשובות בספרי הגן.

הילדים הלכו עם השאלה הביתה ולמחרת הביאו ספר מן הבית העונה על השאלה.

לא פעם, אנו הגננות מוצאות את עצמנו מובלות על-ידי הילדים. הם מפעילים את יכולתם השכלית, שואלים, חוקרים ומסיקים מסקנות. ככל שידיעותיהם התרחבו הם למדו לקשר בין פרטי מידע, להקיש הקשים, כשההגיון והחשיבה מנווטים אותם על בסיס הידע שצברו.

גם אנחנו הגננות מצאנו עצמנו לומדות דברים חדשים והעבודה בגן נעשתה מסקרנת ומעניינת יותר.

לדעתנו, תכני העבודה בגן יכולים לנבוע מן העיון בספרים. באופן כזה הילדים יהיו שותפים מלאים לפיתוחם.

ההורים הפכו להיות שותפים פעילים בתוכנית, בבית עם ילדיהם הפרטיים ובגן. הורים ששעתם פנויה מגיעים בבוקר לגן כדי להמשיך ולעיין עם הילדים בספר שבנם עיין בו ביום הקודם ועדיין לא הרווה את צימאונו.

 

פכים קטנים מפי הילדים

 -  בתום הדיווח שואלת המדווחת: יש לכם דוגמה מדיווחים קודמים?

 -  תוך כדי דיווח שואל אחד הילדים: למי יש השערות?

 - מדווח כועס על בן-זוגו ואומר לו: אתה מגלה להם הכל. תשאל אותם אם יש להם   השערות.

 -  תגובה אופיינית של ילדים בשעת הדיווח: זה מזכיר את מה שלמדנו על...

 -  אחד הילדים פונה אל הגננת בתחילת הפעילות: כדאי שילד מהשנה שעברה יקח לו בן-זוג מהילדים החדשים שהגיעו השנה ויְלַמד אותו לעיין בספרים.

 -  בת אחת פונה אל חברתה ושואלת: את רוצה להיות בת-הזוג שלי? החברה עונה: כדאי לי לחפש ילד שלא דיווח בכלל, כי עדיין לא דיווחתי. את דיווחת כבר.

 - שני ילדים מתווכחים ביניהם. כל אחד מהם רצה לדווח. זה אומר לחברו אתה כבר דיווחת וזה משיב גם אתה דיווחת.

מתערבת בוויכוח אחת הבנות ואומרת: כדאי לכם לבדוק ביומן הדיווחים ואז תדעו מי באמת דיווח.

 -  ילדה אחת באה לגן ובידה כתבה מעניינת שמצאה בעיתון בביתה ואמרה: אני רוצה ללמוד בגן על מה שכתוב בעיתון ולדווח.

 -  אחד הילדים קיבל את אמו, שבאה לקחת אותו, בהתלהבות ואמר: אמא, אני מרגיש שאני קצת יותר חכם בגלל הספרים.

 -  בדיווח על השאלה כיצד ניזונים הגורים של האריות שאלה אחת הילדות: איך הם למדו לאכול? המדווחת, שלא למדה זאת בספר שעיינה בו, לא התבלבלה והשיבה: איך ההורים שלך לימדו אותך לאכול? 

נוסיף מקרה שקרה לאחר הכנת כתבה זו ואי אפשר שלא לציינו:

 -  אחת הילדות ניגשה אלי בבקשה כזו -  אני רוצה לחקור לבדי, אני רוצה לתעד לבד את מה שאני חוקרת ושזה יהיה רק שלי! ואכן כך אמרה וכך קיימה ובנתה לעצמה קלסר תיעוד בנושא החיפושית -עבודה עצמאית אישית שלה.

להלן, תצפית של הגננת ברוריה לוי בשעת עיון:

משה ואלעד מעיינים בספר "שמים וארץ"

פעולות/התנהגות

קטע מוסיקלי מושמע ברקע.

הילדים פונים למרכזי הפעילות ובוחרים ספרים.

משה ואלעד פונים למרכז הטבע.

משה ילד בגיל חובה, יודע לקרוא.

אלעד הוא ילד בגיל ארבע.

דו-שיח/המללה

משה: אלעד בוא מהר, כדי שניקח את הספר על השמים והארץ. אתה זוכר שתיכננו?

אלעד: כן, בוא.

פעולות/התנהגות

במרכז הטבע התקבצו מספר רב של ילדים. הסייעת נאלצה לכוון חלק מהם למרכזים אחרים ואיפשרה למשה

ואלעד להישאר.

דו-שיח/המללה

משה: אנחנו צריכים לעבוד פה, כי כבר התחלנו לעיין בספר של השמים והארץ ויש לנו שם בשמור, תראי

(אומר לסייעת). איזה מזל, חשוב מאוד שאנחנו נדווח היום, מכיוון שצריך להמשיך את השיחה של אתמול. 

פעולות/התנהגות

משה ואלעד לוקחים ספר מסדרת "הספרייה הלימודית" של טיים לייף, "שמים וארץ", מדפדפים במרץ רב וניכר בהחלט שהם יודעים את אשר הם מחפשים.

דו-שיח/המללה

משה: את זה כבר דיווחו (כדור-הארץ) ועל האטמוספירה כבר למדנו. הנה, אתה יודע מה זה? בפרק הזה שואלים למה השמים כחולים.

אלעד: איך אתה יודע?

משה: תראה, שאלתי את ברוריה אתמול. היא אמרה לי שאני אזכור לשאול את השאלה היום כדי שנדון בה.

אז בבוקר ביקשתי מאמא שלי לבדוק איתי, ומצאנו, ואמא שלי קראה לי בבוקר. עכשיו אני אספר לך. אתה יודע

למה השמים כחולים?

אלעד: אני חושב בגלל הצבע של העננים, אבל אני לא בטוח, תקרא, נו תקרא לי.

משה: תראה, אתה יודע כמה צבעים יש לקרני השמש?

אלעד: כן, שבעה צבעים. כבר למדנו את זה.

משה: אז הקרניים של השמש מגיעות לאטמוספירה ובאטמוספירה - 

אלעד: אני כבר יודע, הן נופלות לארץ בגלל כוח המשיכה.

משה: לא, לא. מה פתאום?

אלעד: ככה למדנו, שכחת, באטמוספירה יש כוח משיכה והכל נופל לארץ.

משה: אבל לא הקרניים של השמש. קרניים של השמש זה אור, זה לא דבר שיש לו משקל.

פעולות/התנהגות

משה מבחין בגננת הנמצאת מאחוריהם ופונה אליה.

דו-שיח/המללה

נכון ברוריה?

אה -  ברוריה, את אמרת לי להעלות את השאלה שלי היום, את זוכרת? למה השמים כחולים?

ברוריה: נכון משה, מצאת את הנושא?

משה: כן, אמא עזרה לי בבוקר וקראה לי. עכשיו אני מסביר לאלעד. אנחנו יכולים לדווח?

ברוריה: בוא נשמע, מה מצאתם?

פעולות/התנהגות

בשלב זה אני מתיישבת אתם ושומעת את ההסבר של משה.

קוראת בפניהם (אינני יכולה לרשום את הדיון).

בהסתכלות לאחור: משה מביע בקיאות רבה בנושא בעקבות הפעילות עם אמו בבוקר. אלעד מקשיב ברוב

קשב למשה. אני קוראת מהספר בקול רם, כדי שאני עצמי אדע את הנושא. אני מוכרחה לומר שלא ידעתי

את התשובה לשאלה. במקרה רגיל אני דנה עם הזוג לאחר הקריאה, אך הפעם משה יודע טוב ממני ואני מרשה

לעצמי לפרוש ולהמשיך בתצפית.

דו-שיח/המללה

ברוריה: טוב, תתכוננו לדיווח ותארגנו ביניכם את הנושא.

משה: אלעד, הבנת? בוא נחזור על הכל.

אלעד: אז תן לי להסביר עכשיו. אני חושב שהבנתי.

הקרניים של השמש חודרות לאטמוספירה ואז הצבע הכחול של הקרניים נפרד מכל הצבעים האחרים ומתפזר

בשמים ולכן אנחנו רואים שמים כחולים, נכון?

משה: כן, בדיוק. אתה רוצה להציג את הספר?

אלעד: כן ואני גם אזכיר לילדים שלשמש יש שבעה צבעים.

משה: טוב, ואני אספר מה קורה לצבעים כשהם נכנסים לאטמוספירה ואיך אנחנו רואים שמים כחולים.

אלעד, אתה תוסיף בסוף ששאר הצבעים מגיעים לאדמה אחרי שהם נפרדים מהכחול.

אלעד: שכחנו משהו חשוב. צריך קודם לשאול את הילדים את השאלה.

משה: כן, כן ושהם יעלו השערות. רק אחר-כך נספר להם.

פעולות/התנהגות

הקטע המוסיקלי נשמע שוב ברקע והילדים מתאספים במליאה לדיווח.

 

n* הד הגן, תשנ"ז א', ע' 21-15.

 

תודות:

את הרעיון "שעת עיון בספר" הגתה הגברת רות ניסים בהיותה מפקחת על גני-הילדים בירושלים.

בעבודתה עם הגננות שבפיקוחה הדגישה רות את החשיבות שיש לייחס לספר ושקדה על יוזמות ורעיונות לפיתוח ספריית הגן כמרכז פעיל ודינאמי בכל שעות היום. ברצוננו להביע את תודתנו והערכתנו לעבודתה בכלל וליוזמה זו בפרט, יוזמה שעוררה עניין מחודש בעבודת הגננות הוותיקות ותרמה לגיוון דרכי העבודה עם הילדים ולהעשרת עולמם.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד