רשמים מהבועה
רשמים מהבועה

רשמים מהבועה

 

נכתב ע"י קבוצת פלאסיבו דורמיינדו 63,  בהשראת שיחה שנוהלה למטרה זו ב-3.10.2001.

פלאסיבו דורמיינדו 63 ,אבי צרפתי, מיכל מור-חיים, מיכל פלג, ליאור כץ, דפי מרון, ארי כהנא. קבוצת אמנים, העובדים בסטודיו משותף ומציגים ביחד.

 

ההתחייבות לכתוב טכסט בן 600 מילים, איננה פשוטה לשישה אנשים שעיקר עיסוקם הוא בחומר. זאת למרות שלשיחות שלנו יש תמיד אותו חוט מקשר: הבחירות שלנו.

רוב זמננו מוקדש לאמנות פלסטית. החיבור בינינו מלכתחילה לא התבסס על "רעיון ועיקרון", אלא על  "שישה אמנים מחפשים קשר חם ותומך לעשייה אמנותית". זה עושה את המשימה קשה עוד יותר.

דיברנו על החיים שהופכים אותנו לצרכנים, על כך שמושג הבחירה הידרדר, על הבורות של בחירות מטומטמות, ואיך שכל הדרך הזאת מובילה אנשים למצב של "יאוש שקט" (על פי הנרי דייוויד תורו).

*

בחרנו:

ללמוד אמנות.

לעסוק כמעט כל הזמן באמנות.

ליצור קשר בינינו.

לשכור מקום ביחד.

להיפגש פעם בשבוע.

להסתובב בסטודיו ולהסתכל על עבודות של אחרים.

לא בחרנו:

לעבוד בעבודות מכניסות.

לדבר על אמנות.

לנסות להגיע לגלריות ה"חשובות".

ליצור קשר עם האנשים הנכונים.

מה קרה בינתיים:

נעשינו חברים יותר טובים.

הצגנו שתי תערוכות.

*

הקלטנו שיחה בינינו ובה אמרנו:

העולם הזה הופך אותנו לצרכנים.

כשאתם פוגשים בן אדם חדש, הוא לא מוכר ומוכר.

מוכר מבחינת היכולת שלנו וההכרח שלנו לסווג אותו.

כך זה גם כשפוגשים יצירת אמנות.

*

סיפור מבקרת האמנות, האמן הדי-צעיר והסוציולוג.

כתב הסוציולוג: אופני השיווק הקפיטליסטים באים לידי ביטוי בין היתר דרך סימנים פשוטים.

  בין היתר, אובייקט שמזכיר את הלוגו של  חברה ענקית.

כתבה המבקרת: לאובייקטים של האמן יש  היכולת הגאונית להעלות על פני השטח בדיוק את הנגטיב של הדברים.

אז מה אומרים שלושתם? תלוי על הקיר כתם חמוד, אבל בעצם מאחוריו מסתתרים הקפיטליזם, אופני השיווק, והסימנים שרוצים להשפיע על חיינו דרך כתם חמוד.

אנחנו רוצים את זה אחרת: קודם העבודות שלנו, ואחר כך כל השאר (אם הם רוצים).

קולנוע יכול להאיר אותך, במובן זה שאתה יכול לראות בו את מצבך בחמלה.

ציור לא מנחם.

*

"אם בהיכנסי לבית השימוש אטיל מימי מחוץ לאסלה,

וכך תנהגנה גם זינה ודריה, תתחיל התמוטטות בבית השימוש.

ההתמוטטות איננה איפה בבית הכיסא, אלא בתוך הראשים"

(מתוך "לב של כלב" למיכאל בולגקוב)

האמת צצה לפעמים, לכאורה ללא קשר למציאות העכשווית בה אני שוהה

באותו זמן, ובאותו זמן קיימת לחלוטין באותה מציאות.

החלטתי:

1. לשים את מינגוס (נגן גא'ז, קונטרבאס).

2. קטורת - כשהיא תיגמר אני אפסיק. לא יודע למה רציתי לקצוב את הזמן. אולי מפחד האפשרויות.

כשיושבים, הרבה פעמים, המחשבה על הזמן נכנסת וממלאת את התודעה, והמודט מכניס את עצמו למצב של התלבטות. הגוף מאבד מכוחו, הנפש מחפשת שקט, והשכל נכנס למצב של אלם.

נדמה שהבחירות המנהלות אותנו, נראות כמו תעתועים נעים ונוגעים בין הדמיון, דימויים של אשליה, השלכה, מציאות, תפיסה, תוצרי דקויות של שליטה, כוח, אחיזה, שיוך, הגדרה.

מבחינתי, הגדרה אחת נעשתה בחשאי, חילחלה ללא יכולת שליטה אמיתית, וכרוכה בכוח שמקורו בניתוק וחשיפה.

*

אמנות, קבוצת אמנים, אני אמנית.

אנחנו רוצים לעשות את שאנו אוהבים, אסור לנו לשכוח זאת,

לא רוצים להילחם כל הזמן בעבור זה,

רוצים לעשות זאת עם אמונה מלאה במעשינו

וגם זאת אסור לנו לשכוח - לעשות את שאנו אוהבים בדרכנו שלנו.

*

מקום באמצע.

ממוקמים בין הכביש המהיר לבית הקברות.  לכאורה שני מקומות מנוגדים.

ואולם, בית הקברות אינו מקום שקט ומבודד. לעיתים כולם נאספים בבת אחת לקבור מישהו.

והרעש הבלתי פוסק של המכוניות - אלו אנשים שממהרים הביתה לאיזה שקט.

המקום שלנו די קטן. יותר בית מאשר חלל של סטודיו. החלל הפיסי די מצומצם, ובתוך החדרים לכל אחד יש את הפינה שלו -

מרחבים שלמים של עשייה וחוסר עשייה

מרחבים שלמים של שיתוף והגדרה עצמית.

מקום באמצע -

גמיש מספיק בכדי לדלג בין העולמות.

*

"ספריית בית הכלא,

אני קוטף פרח

ממגדיר הצמחים"

(אואסקה טומיאסו, שירים מבית הסוהר,  תרגם: יעקב רז)

*

It’s very difficult to make your work be about what it's really about"

was” and then it's usually not about what you thought it

דיוד סלה מצטט את ביל וויגמןArt in america, sep 97,.

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד