הכנס ה-12 לחינוך מתקדם מטעם מכללת סמינר הקיבוצים

הכנס ה-12 לחינוך מתקדם מטעם מכללת סמינר הקיבוצים

14/05/2017
הכנס ה-12 לחינוך מתקדם מטעם מכללת סמינר הקיבוצים

 

תאטרון הבימה, 14.5.17 

*** 

 

כל אחד מכיר ושמע, מדי פעם, את הביטוי; תהיה ריאלי, תהיה מציאותי. הכוונה טובה. מאחורי הדברים הללו עומדת למעשה ההצעה הפשוטה והשגרתית: אל תטפס על קירות, בעיקר אם הם חלקים, שכן את או אתה עלולים ליפול ולהתנפץ אל קרקע המציאות. 

לא אומר מילה רעה על תומכי הריאליזם, אבל לא פעם אינני יכולה להסכים עם דרכם. המציאות היא תמונת העולם הנוכחית, תמונה שמישהו יצר בעבר. לקדש את הריאליזם פירושו – לקדש את העבר. לא לחלום על פריצת דרכים ועל הצלחות חדשות, ולא לייצר דברים חדשים. לו היינו שומעים בקולם של נותני העצות מהסוג הזה – "תהיה פרקטי" – גם המציאות הנוכחית לא הייתה קיימת. 

כל עובד הוראה מבין ויודע, שההבדל בין מי שנמצא בדרך להצלחה, לבין מי שנמצא, חלילה, על גבול הכישלון, טמון בתשובה לשאלה: האם יש לך חלום? ילד עם חלום, הוא ילד עם תקווה ועם סיכוי. אבל לא רק ילדים. גם אנחנו, המורים, צריכים לרקום חלומות ולהאמין בהגשמתם. 

חלום – הוא שינוי. מאחורי פסגות שהגיעו אליהם אנשי מדע וספרות, ממציאים ויזמים, עמדו חלומות. הסופר הנפלא, עמוס עוז, שהוא הדובר המרכזי עוד מעט, וכולנו מצפים לשמוע את דבריו, מצוטט כמי שטוען שמי שמנסה להגשים את חלומותיו, כדאי וחשוב שיידע שמחיר ההגשמה הוא פשרה. אינני חולקת על דבריו, אבל בטוחה שגם הוא מסכים שקודם כל, ועוד לפני כל פשרה, צריך לחלום ולהציב מטרה. 

היום, יומיים לפני שפני שהסתדרות המורים מקיימת בחירות ויוצאת לדרך חדשה, אני כאן כדי להכריז ולהציב מטרה: שהגננות והמורים, וכל צוותי החינוך, יהיו בנבחרת החלומות החינוכית של החברה בישראל. מערכת החינוך היא גוף ענק וחסר פנים, אבל בכיתה, מול התלמידים, עומדת מורה אחת, או מורֶה, או גננת, והם שבאים לעזור לילדים שלנו לחלום. הנחת המוצא שלי היא שכבר קיימים בישראל הידע, הניסיון והרצון לפרוץ דרכים, וגם לשנות. לא לקדש את העבר, אלא לחיות בשלום ובאהבה עם ה"דרייב" הזה, שמניע ודוחף להתעדכן כל העת, להחליף, לשנות, להתפתח ולהתקדם. 

ההוראה היא מקצוע מפרך, עם מקדם שחיקה גבוה. זהו מקצוע אידיאליסטי, שבאים אליו מאהבה ומרצון להגשים חזון, לא הולכים אליו כדי להתעשר, אבל הוא צריך לפרנס בכבוד, ולשם אנו שואפים. לא חייבים תמיד לשחות עם הזרם, אפשר גם לייצר זרמים ולתעל אותם באופן מוצלח יותר. חשוב לבטא הערכה ולעודד מצוינות ולגייס משאבים, כדי שמחר אותה מורה בודדת בכיתה תזכה להתגאות בחלקה ולהצביע על עוד תלמידה, עוד תלמיד, שהגיעו לפסגות בתחומים שאותם בחרו. 

עובד או עובדת ההוראה, היחידה, כשהיא נכנסת לכיתה וסוגרת את הדלת מאחוריה, חייבת לדעת שהיא לא לבדה. שהחברה כולה עומדת מאחוריה ומעניקה לה את כל התמיכה והגיבוי לברוא עולם של טוב. לייצר חלומות, להציב אתגרים, לפתוח שבילים חדשים, לקדם ערכים ולהעניק לכל אחת ואחד כלים, כדי שיטעמו את טעמם המיוחד והטוב של החיים, על כל ההתמודדות והמשמעות שבהם. 

ל"ג בעומר, המצוין היום, הוא חג של אש, וגם אני, וגם כולנו, מייחלים ונפעל להצית אש בלבבות, מתוך אמונה ותקווה שהלפיד הבוער הזה הוא שיאיר לנו את הדרך. 

בהצלחה ויום טוב. 

מאמרים אחרונים

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד