סיפור אישי
סיפור אישי

 

"הסופר הקטן" בגן הוורדים בכפר עין נקובה 

מנהלת: עפאף ברהום. מפקחת: אורנה ארדמן. סייעות: נגאת עואדאללה, שהרזאד עואדאללה

 

 

תקציר: ספר. זה כל הסיפור. בגן הוורדים שבכפר עין נקובה יש ספריה המכילה יותר מ־400 ספרים, הילדים שואלים ספרים הביתה וגם מביאים ספרים משלהם לגן, ההורים לומדים לספר סיפור וללוות את תהליך ההאזנה, והתוצאות מדברות בעד עצמן: החל מאוצר המילים שהתעשר ועד השינוי המשמעותי בהבנת הנקרא והנשמע

 

לידים:

1. כאשר התחלנו בפרויקט ההשאלה, ההורים הגיבו בצורה יעילה וממוקדת, שיתפו פעולה, עקבו והחליפו ספרים, החזירו תמיד בזמן וגם יזמו השאלות נוספות או תיקון של ספר במידת הצורך. ממש הורגש כמה הופנם הפרויקט

 

2. הילדים מזהים מלים מוכרות בתוך הספר, מתחילים לזהות את הקשר בין צורת האות לשמה ולצליל שלה, מנסים להתמודד עם קריאת מילים חדשות, מתנסים בשימוש במילון, ואף מתחילים לפנות לספרים לצורך הפקת מידע על נושאים שונים

 

3. אני נוהגת לעקוב אחרי כל ילד וילד. הילד מספר לי את הסיפור בספר ששאל מספריית הגן ולקח הביתה, ולפי דרך סיפורו אני רואה את התקדמותו ובודקת איפה כל ילד נמצא, מי התקדם ולאן

 

מאת עפאף ברהום דראושה

 

בכל ילד טמון חומר גלם המאפשר לו להתפתח ולגדול בכל התחומים. צריך רק אנשים שיפתחו ויגלו את הפוטנציאל הזה.

קוראים לי עפאף ברהום דראושה. התחלתי את הקריירה שלי בכפר אכסאל בצפון, ואחרי נישואיי עברתי לכפר עין ראפה. אני גננת במשרד החינוך זה 24 שנה, מתוכן 13 שנה בגן של עין נקובה. הכפר הקטן, המונה כ־2,500 נפשות, נמצא ממערב לירושלים ושייך למועצה האזורית מטה יהודה.

צוות הגן מורכב מגננת ושתי סייעות. אחת במשרה מלאה והשנייה במשרה חלקית.

מבנה הגן ישן ואינו מותאם לצורכי הגן, כיוון שמלכתחילה לא נבנה כגן ילדים. לעומת זאת, הגן מצויד היטב ומותאם לצורכי הילדים, והוא עשיר במשחקים, בחוגים ובספרייה עשירה שמכילה יותר מ־400 ספרים .

חשוב לציין שבכפר מתקיימים דפוסי התנהגות שאינם הולמים את שלבי ההתפתחות התקינה אצל ילדים. כך, למשל, הסביבה הביתית אינה מספקת הזדמנויות למידה, הילדים לא מגיעים בדרך כלל למסגרת מסודרת לפני גיל חמש, ותחילת השנה בגן מאופיינת בהרבה קשיים בשל חוסר המודעות המוחלט להתפתחות הילד אצל ההורים (הם דואגים בעיקר לקידום תוכנית הקריאה והכתיבה, ללא התייחסות לשלבי ההתפתחות המתאימים לילדים).

מדי שנה מתגלה כי כעשרה אחוז מן הילדים סובלים מבעיות שדורשות אבחון מקצועי (בעיות התנהגות, בעיות שפתיות או מוטורית ובעיות קשב וריכוז). גם אוכלוסיית הגן המגוונת מקשה על עבודתי היומיומית. לעזרתי עומדים השירותים המוצעים על ידי פסיכולוג הגן וגננת מתי"א, המנסים לעזור באבחונים ובטיפול בחלק מהבעיות, אך זה אינו מהווה מענה מספיק לצרכים האמיתיים ולא נותן מענה טיפולי לכל המקרים אשר דורשים טיפול מיוחד.

כגננת ותיקה, חשוב לי לקבל את הילדים כמות שהם, ללא תנאים, לסייע להם
להתפתח ולעזור להם לרכוש ביטחון עצמי תוך מתן יחס של כבוד. צוות הגן כולו מתמקד בפיתוח האישיות של כל ילד, תוך הבנה וקבלה של החוקים והגבולות. אנחנו שואפים לחזק את הילדים בכל התחומים, מעודדים אותם להאמין בעצמם, לחקור, לשאול, להתנסות, לחשוב ולפתח כושר הקשבה וריכוז.

שיתוף ויידוע ההורים וקבלתם כפרטנרים אמיתיים בתהליך הוא צורך בסיסי כדי לחולל שינויים אמיתיים לאורך זמן אצל התלמידים.

עבודה זאת נעשית בשיתוף מלא עם כל אדם ששייך לצוות הגן, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

 

הפעילות בפרויקט "הסופר הקטן"

גן הוורדים אתגר את עצמו כבר לפני שנים אחדות בפיתוח יכולות אורייניות אצל התלמידים. התמקדנו בעולם הספרים, בספרייה, בקריאה ובכתיבה עניינית.

השנה התמקדנו במיוחד בפיתוח פרויקט "הסופר הקטן", שנועד להעשיר את העולם השפתי של הילד, להרחיב את מחשבותיו ולחשוף אותו לעולם הספר והשפה הספרותית.

כדי לאפשר למידה זאת עבדנו על בניית סביבה לימודית עשירה עם אווירה חמה, שבה יהפכו התלמידים ללומדים עצמאיים בנושאי שפה, ספרות ומתמטיקה כתוצאה מהתנסויות משמעותיות. הסביבה מלאה בספרים ובאמצעי המחשה שנועדו לחבר את הילדים לעולם הספר. למשל, יש בה דוכן קניות שדרכו הם יתרגלו מיומנויות בסיסיות בחשבון כדי למכור ולקנות. גם המחשב הוא אמצעי יעיל ביותר בפינה זאת.

אלה הפעילויות השונות שעשינו: 

שימוש בשפה ערבית ספרותית.

קריאת ספרים בגן. למשל, "מעשה בחמישה בלונים".

השאלת ספרים הביתה. כאשר התחלנו בפרויקט ההשאלה, ההורים הגיבו בצורה יעילה וממוקדת, שיתפו פעולה, עקבו והחליפו ספרים, החזירו תמיד בזמן וגם יזמו השאלות נוספות או תיקון של ספר במידת הצורך. ממש הורגש כמה הופנם הפרויקט ואיך יישמו יפה את התהליך בליווי בנם או בתם.

השאלת ספרים מהבית לגן. המהלך הזה העלה את המוטיבציה לקריאה אצל הילדים וההורים. הוא הביא לכך שהם התעניינו בפיתוח הספרייה בבית וגם הביאו ספרים להעשרת הספרייה הגן.

עבודה בקבוצה קטנה סביב ספר. לדוגמה, אני יושבת בקבוצה קטנה עם הילדים. הילדים מספרים סיפור, או שומעים סיפור של חבר, או משחקים עם דמויות בעקבות הסיפור תוך שינוי הקול בהתאם לעלילה.

העשרה במשחקים דידקטיים ובמשחקי זיכרון.

שילוב אמצעי תקשורת שונים ומגוונים. הרגלתי את הילדים לשמוע חדשות בבית על מנת שיהיו מעודכנים במה שקורה סביבם, כמו אירוע כללי או מזג האוויר. הם גם מודרכים להתעדכן מהעיתון, מהכתוב ומהתמונות, או לצפות בקלטות וידיאו או בטלוויזיה בגן.

 

תוצאות הפרוייקט

לכל ילד בגן יש תיק אישי שבו מעודכנת ההתפתחות שלו וכן השינויים שחלו אצלו בתחומים שונים, כמו התחום שפתי, ההתנהגותי והלימודי. היכרות שלנו איתו מעמיקה באמצעות התצפיות, המעקב והתיעוד השיטתי ובעקבות התבוננות לאורך כל השנה.

בהסתמך על המבדקים שערכנו בתחילת השנה לכל ילד על מצבו, ידיעותיו ויכולותיו, והשוואתם עם המבדקים שאנו עושים לקראת סוף השנה, נצפו שינויים משמעותיים בתחומים הבאים:

אוצר מילים והבעה עשירה יותר. אני נוהגת לעקוב אחרי כל ילד וילד. הילד מספר לי את הסיפור בספר ששאל מספריית הגן ולקח הביתה. לפי דרך סיפורו אני רואה את התקדמותו ובודקת איפה כל ילד נמצא, מי התקדם ולאן. אני מעודדת את הילדים להרחיב את המשפטים שבהם הם מדברים, לגוון אותם בהקשרי השיח השונים,

לספר ולהביע את עצמם.

שימוש במשפטים מורכבים יותר.

כתיבת מכוונת ומשמעותית. אני מאפשרת כתיבה לפי היכולת האישית של כל ילד. הילדים מזהים מלים מוכרות בתוך הספר, מתחילים לזהות את הקשר בין צורת האות לשמה ולצליל שלה, מנסים להתמודד עם קריאת מילים חדשות, מתנסים בשימוש במילון, ואף מתחילים לפנות לספרים לצורך הפקת מידע על נושאים שונים. הם גם נחשפים לשפה באופן ספונטאני תוך כדי משחק (למשל, במשחק קוביות הם לומדים לכתוב שמות של חיות שמופיעים שם). 

מוטיבציה גבוהה יותר לקרוא ולהבין. עלתה המוטיבציה לקרוא ולשמוע סיפורים. עניין זה נובע מההזדהות של הילד עם הדמויות. הילדים מגלים רצון לשמוע אותו סיפור שוב ושוב או לשמוע סיפורים על נושא דומה, הם מחכים בקוצר רוח לסוף השבוע כדי לקבל ספר הביתה, ובזמן החזרת הספרים כולם רוצים לספר לי ולחברים את הסיפור שבספר. בגן נמצאת ספרייה פתוחה, נגישה לילדים ופעילה. במהלך היום ניתן להבחין בילדים יושבים שם בזוגות ומספרים סיפורים זה לזה.

הבנת הנקרא והנשמע השתנתה באופן מהותי.

חל שיפור בזיהוי צלילים והברות במילים.

חל שינוי ביחס הילדים לספר ולמילה הכתובה.

הידוק הקשרים עם ההורים. חשוב לציין שהפרויקט כלל בכל שלביו מעורבות של ההורים והדרכתם כדי שישמשו מודל חינוכי משמעותי בתחום זה אצל ילדיהם. ההורים שותפו בפעולת ההתקנה של הספרייה (כינסנו אסיפת הורים לפני פתיחת הספרייה, בה הסברנו מהם היעדים של הספרייה ואיך היא פועלת), הסברנו להם איך להתמודד עם השפה הכתובה, איך להתנהג עם ספר, מה אפשר להפיק ממנו ואיך הספר הופך למשהו חשוב בחיי הגן ובחיי המשפחה. ההורים קיבלו טופס שבו היה עליהם לדווח על המפגש שלהם עם הילד בזמן הקראת הספר.

נערכו גם סדנאות להורים והסברנו להם איך לספר סיפורים בבית. הם למדו דרכים שונות לספר סיפורים וליצור סיפורים, למשל סיפורים על הנושאים שנלמדו בגן, או זיכרונות מחייהם או סיפורי דורות שקיבלו מהוריהם (ספורים עממיים על מים, תזונה, החיים בעבר, אמצעי התחבורה בעבר, התאורה בעבר ועוד). אפילו הזמנו את הסבתות של הילדים לספר סיפורים מזיכרונותיהן.

עברנו תהליך שבסופו התהדקו הקשרים עם ההורים שליוו אותו, וגם הם למדו ממנו.

תוצרים לדוגמה

כיום התלמידים מצליחים לחבר סיפורים על פי חמשת השלבים (של כתיבת סיפור בשפה ספרותית).

א. התלמיד מספר בעל פה את הסיפור.

ב. התלמיד בונה סיפור רצף הגיוני ואחר כך מספר את הסיפור.

ג. התלמיד ממציא ומחבר סיפור אישי.

ד. התלמיד מחפש תמונות ומחבר סיפור לפי תמונות אלו.

ה. עבודה קבוצתית בשיתוף כל הילדים סביב אירוע או חוויה שחוו.

כיום כל תלמידי הגן מצליחים לחבר סיפורים לפי יכולתם האישית.

עבודה זאת התבצעה בהצלחה רבה בזכות עבודה צוותית מורחבת עם מעורבות מקסימלית של ההורים.

 

סיכום

אנחנו כמובן ממשיכים להתקדם עם הפרויקט גם השנה ומרחיבים את עבודתנו עם ההורים בסדנאות. כיוון שהשנה היא שנת השפה הערבית, אנו מקבלים ממשרד החינוך תשעה ספרים לכל ילד, ובסוף כל חודש הילד לוקח את הספר הביתה, כמתנה.

הפרויקט השני שלנו למשך השנה: גן ירוק. הוא כולל: חיסכון במים ובחשמל; מיחזור חומרים שמשתמשים בהם בגן ובבית; ניסיון לצמצם את השימוש בשקיות ניילון על ידי הבאת ארוחת עשר בקופסה ולא בשקיות; הקפדה על שמירה על הניקיון.

הפרויקט השלישי שלנו למשך השנה הוא: בריאות הילד. הוא כולל: תזונה נכונה, על מנת להרגיל ולעודד את הילדים לאכול אוכל בריא בגן ובבית.

נאחל לכולנו המשך שנת לימודים פורייה והצלחה בכל הפרויקטים שהצבנו לעצמנו.

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד