סיגל כהן־עזריה
סיגל כהן־עזריה

  

סיגל כהן־עזריה, גן דקלים, רמת השרון; מפקחת: רונית נגר

 

 

זכיתי להיות אחת מבין שש גננות שהוצבו בראש הרשימה של המחנכות לגיל הרך. ההורים בגני המליצו: "משלבת בגנה ילדים חילוניים ודתיים בצורה יוצאת דופן, ללא כפייה, באמצעות הקניית ערכים של כבוד בין אדם לאדם ובין אדם לסביבה, ותוך רצון עז לאחד ולקרב לבבות, לצד היחס האישי והדאגה להשתלבות החברתית של כל ילד. מקדמת רכישת ידיעות בתחומים רבים ומגוונים, כולל אקטואליה ומושגים מהעולם הרחב, ודואגת למיצוי הפוטנציאל של כל ילד. בונה את תוכניות הלימודים יחד עם הורי הילדים, וההורים שותפים מלאים לעשייה החינוכית".

אספר מעט על עצמי: בחרתי בחינוך הממלכתי־דתי מתוך אמונה, ואני עובדת כגננת זה 22 שנה. מתוכן, בחמש השנים האחרונות, אני מנהלת את גן ממ"ד דקלים. לפני כן הייתי גננת, רכזת חטיבה צעירה וסגנית מנהלת בבית הספר הממ"ד "אלומות" ברמת אביב. במקביל, עבדתי לצד הגב' שרה תאומים בשנים שבהן הייתה מפקחת ארצית כראש תחום השתלמויות בחמ"ד.

גן דקלים הוא גן ממלכתי־דתי שמושך אליו ילדים חילוניים, דתיים וחרדיים גם יחד. הרבגוניות הזו מביאה איתה תפיסות עולם שונות ומרוחקות זו מזו, המשפיעות על דפוסי ההתנהגות והתרבות של הילדים, גם בגיל הרך. כמחנכת, הפערים התרבותיים הללו מהווים עבורי אתגר בצד קשיים יומיומיים. לא פעם נתקלתי בהורים אשר פחדו משינוי באורח חייהם הלא־דתי, הן בגלל השפעתו של הגן והן בשל החשש שהשפעתי הרבה על הילדים תביא לקונפליקטים רבים. מאידך, נתקלתי בהורים חרדיים אשר תפיסת עולמם גרמה להם שינסו להימנע מלחגוג את יום העצמאות.

למרות השונות והפערים אני דואגת למצוא את המשותף והמאחד, ומציבה בפניי ובפני הילדים התמודדות עם מטרות ערכיות משותפות. אני מעודדת מתן כבוד  ללא קשר להבדלי תרבות ודת, ומכוונת לתפיסה ולהתנהגות של "זוכים בלבד" במצבים של אי הסכמה והתנגשות בין רצונות. אני חותרת בהתמדה לזיהוי הצרכים הספציפיים של כל אחד מהילדים, תוך התבוננות וראיית הצרכים של כל אחד ואחד.

ההורים בגן הם שותפים אמיתיים בכל התהליכים. במפגשים הרבים, הפורמליים והבלתי פורמליים, נוצרים יחסי חברות וידידות בין ההורים הבאים מרקעים שונים, ויחסים אלה מסייעים בבניית חברה המבוססת על ערכים. כך אני מצליחה ליצור סביב הגן קהילה אכפתית, תומכת ומגובשת, אשר נותנת מענה לכל ילד והורה.

בעבודתי במהלך השנים אני מבקשת ליישם עקרונות של חינוך לתורה עם דרך ארץ, אהבת האדם, ארץ ישראל ותורת ישראל, לצד שילוב תמידי בין קודש וחול: בין נושאים הקשורים לצד הרוחני־ערכי ובין נושאים הקשורים לצד המעשי־קיומי־ערכי.

יש לי אמונה בכך שרק  תלמיד מאושר יכול לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו,  ואני שואפת שבוגרי הגן יהיו בעלי ערכים דתיים אמונתיים – כלומר, בעלי זיקה למורשת ולתרבות היהודית ובעלי כשירויות קוגניטיביות ורגשיות.

ומעל הכול, חשובה לי הדרך שבה יועברו הדברים לילדים, להורים, לצוות הגן ולקהילה, הן בתקשורת המילולית והן בתקשורת החזותית.

את כל זאת ניתן לעשות בשני אופנים:

* על ידי יחס חם ומכבד של מעורבות ואכפתיות.

* על ידי הצורה בה מאורגן הגן והצורה בה מוגשים חומרי העבודה והתוצרים הנשלחים להורים.

 

פרויקטים ארוכי טווח

בעבודתי בחרתי ללכת בדרך של שילוב בין יצירתיות וחדשנות. יישמתי פרויקטים רבים  שיש בהם חדשנות, ובאמצעותם אני מאפשרת לילדים להגיע למיצוי ומצוינות. כמו שכתב הרב קוק: "חינוך אינו בורא חדשות, אלא מוציא לפועל ממה שכבר טמון באדם" (הרב קוק, מאמרי הראי"ה, עמ' ק).

העבודה בגן מתאפיינת בפרויקטים ארוכי טווח, המאפשרים לי לחדש, לתכנן, להתעדכן, להיות רלוונטית וליצור גיוון. אני בוחרת נושאים שיאפשרו לי לבנות יחד עם הורי הגן קהילה אכפתית ותורמת, ובכך אני מחזקת את הקשר בין הורה־ילד־קהילה.

הנה כמה פרויקטים ייחודיים:

* "והקימו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - בית הכנסת כמרכז יהודי־קהילתי:

יוזמה חינוכית־חברתית בגישה המתכללת, בהנחיית הגב' רונית נגר, מפקחת גנ"י מחוז תל אביב, אשר הייתה שותפה מלאה לתהליך כולו.

היוזמה, בית הכנסת כמרכז יהודי־קהילתי, עוסקת בתחום התורני־קהילתי. הנושא מעובד על פי הגישה המתכללת, ומשלב תהליכי חקר ומיומנויות חשיבה באינטגרציה של דיסיפלינות ותחומי דעת שונים ובגישה של בינת הלב תוך הטמעת הנושא "כולנו  שווים אך שונים". הכול מתוך מטרה לחזק תכנים בתחום התורני־ערכי. היוזמה מזמנת לילד נושאי חקר אותנטיים, יחידות למידה ועשייה משמעותיות.

מטרות הפרויקט: הכרות עם בתי כנסת שונים על מאפייניהם השונים בעדות ישראל; הכרות עם תשמישי קדושה ויצירות בהשפעת אמנות יהודית, הקשורות לבית הכנסת; הכרות עם סגנונות ומוטיבים בקהילות ישראל; הבנת המשמעות של מוטיבים ביצירה היהודית הקשורה לבית הכנסת (ויטראז'ים, חקר השבטים על ויטראז' החלונות); פיתוח מיומנויות חקר; פיתוח כישורים אורייניים בהיבטים שונים: שפה ומתמטיקה, קריאת יצירה ספרותית, אוריינות מתמטית, העשרת השפה ופיתוח חשיבה.

לאורך כל הפרויקט אנחנו שואפים לטפח לומד בעל מכוונות עצמית ומסוגלות לעבוד בצוות. כמו כן, הנושא מאפשר  טיפוח קשר בין הגן ובין הבית והקהילה.

עיצוב הסביבה החינוכית ברוח הנושא זימנה לילדים פעילויות בתחום האמנות היהודית השימושית (יודאיקה) ובתחום היצירה היהודית (ציור ופיסול) באמצעות מוקדי פעילות  מגוונים: פתחנו חנות לממכר חפצי יודאיקה וגלריה לאמנות יהודית (כל העבודות נעשו בסטודיו ליוצרים צעירים). כמו כן, פתחנו בגן חנות לממכר חומרי אמנות, ובהמשך ניבנו מוקדים נוספים על פי הצורך ועל פי הצעות הילדים. כל המוקדים ניבנו לאחר תהליך הבניית הידע עם הילדים על פי הגישה הקונסטרוקטיביסטית. ניתן לראות בגן את בית הכנסת במלוא הדרו, ומתבצעת בו למידה תורנית משמעותית הכוללת תפילה, הלכה יומית ו"בעקבות רבותינו".

* "כולנו שומרים על הכדור הירוק" - חינוך לשמירה על הסביבה:

בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו:

"ראה מעשיי, כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך" (קהלת רבתי).

בשנים האחרונות אני משלבת פרויקטים בתחום מדע והלכה ויישום אורח חיים מקיים - בבחינת "בכל דרכיך דעהו". הפרויקט להטמעת הערכים הסביבתיים נעשה בשיתוף עם גננת מהחינוך הממלכתי, נועה לנדמן מגן ברושים, ובסופו של התהליך הוסמכו שני הגנים כ"גן ירוק".

המעבר לערים הגדולות יצר ניתוק מהטבע ונעלמה ההבנה של תהליכים טבעיים ושל יחסי הגומלין בין האדם וסביבתו. פרויקט "כולנו שומרים על הכדור הירוק" יצר קירוב מחודש של הילדים לנושאים סביבתיים והקנה להם תחושה שיש להם השפעה על פתרון בעיות בסביבת חייהם. כל זאת, תוך פעילות סביבתית משולבת ומתמשכת: ניסינו לנצל את השטחים הנמצאים בחצר הגן במטרה לשפר את המערכות האקולוגיות בטבע באמצעות יצירת סביבה תומכת לבעלי החיים וחינוך לשמירה על הטבע; השתמשנו בזבל אורגני שנוצר בגן על ידי הכנת קומפוסט; הקמנו תיבות קינון, מתקני האכלה ושתייה לציפורים; גידלנו צמחים מושכי חרקים וציפורים והכרנו את תכונותיהם.

באמצעות פעילות זו גרמנו לשינוי בהתנהגות והפכנו את איכות הסביבה לאורח חיים.

דרך הפרויקט הגברנו את המודעות לנושא ויצרנו מעורבות ונטילת אחריות, על מנת לצמצם את הפגיעה הגוברת באיכות הסביבה וכדי לטפח את הסביבה לרווחת בעלי החיים והקהילה.

 

על תואר "הגננת של המדינה"

ההערכה ש"יש דברים שרואים גם משם" גרמה לי  סיפוק רב בעבודתי המאומצת.

התמלאתי בגאווה על שעבודתן הלא קלה של הגננות הועמדה סוף סוף באורו של הזרקור הנכון.

תודה לגב' לילי פוקומונסקי ולגב' דליה רוט על פרויקט משמעותי זה ועל החשיפה המשמעותית לעבודתן המאומצת של כל גננות ישראל. לא עוד תדמית של שמרטף, אלא הכרה בכך שאנו נשות מקצוע המחנכות את הדור הבא של מדינת ישראל, כל אחת בדרכה הייחודית. 

בתהליך הראיונות הרבים לקראת בחירת "הגננת של המדינה" הכרתי גננות נפלאות אשר עשייתן החינוכית  היוותה מקור לגאוות יחידה וללמידה.

הזכייה בתואר הנכסף "הגננת של המדינה" גרמה  לי אושר רב. אי אפשר לתאר במילים את ההתרגשות הרבה שאחזה בי עת קראו בשמי. התהליך כולו היה מעניין ברמה האישית והמקצועית. נאלצתי לא אחת להתמודד מול הרצון להישאר צנועה בעשייתי החינוכית, בשעה שנדרשתי ולהציג את עשייתי רבת השנים בשדה החינוך. ואחר כך, הטלפון לא פסק מלצלצל. התרגשתי לשמוע קולות מהעבר ומההווה כאחד.

אני מודה לכל צוות הפיקוח על האמונה ביכולותיי ועל הפרגון הרב שהעניקו לי.

אני מודה לגב' רונית נגר, מפקחת גנ"י במחוז תל אביב, על שהשכילה להצעיד קדימה את גננות המחוז, להציב יעדים ולהגשים מטרות שאפתניות.

 

 

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
21/11/2018
היום תעלה להצבעה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק ...
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד