מיומנה של גננת
מיומנה של גננת

 

 (חשוב לומר – אין זה יומני האישי, אלא יומן שעשוי להתאים לכל אחת מאיתנו):

·         השעה 07:45. נכנסתי בשערי הגן. השער היה פתוח. תזכורת מהירה לסייעת, שהשער חייב להיות סגור בכל שעות הפעילות בגן.

·         בגן, כבר מחכה לי אבא של מיכל, שביקש שאחגוג לה יום הולדת היום – כי זה התאריך שבו נולדה. שבתי והסברתי, שנחגוג ביום שני הבא – לה ולנועה, אבל אשמח להזכיר את האירוע – בתחילת היום.

·         השעה 08:30. ב"ה כל הילדים הגיעו לגן. אנחנו מסיימים את פעילויות תחילת היום ומתארגנים לתפילה ולמפגש הבוקר.

·         השעה 09:30. התפללנו, קיימנו שיחת בוקר, פעילות גופנית קלה (במסגרת מיזם מוכנות לכיתה א' – מטעם הרשות המקומית). כעת אנחנו מתארגנים  לארוחת הבוקר ולפעילויות במרחב הגן (כן, יש אצלנו הזנה משותפת. זה אומר שתכנון התפריט השבועי, קניית המזון והכנתו – על כתפינו. מיזם משולב של משרד החינוך ושל הרשות המקומית. עיקר שכחתי – למיזם נלווית השתלמות...)

·         09:40 - הגן זורם. חלק מהילדים אוכלים עם הסייעת. חלק מהם פועלים במרחב הגן. קבוצה של 6 ילדים עובדת איתי, על איור סיפור שלמדנו (איור הוא כל דרך אמנותית להמחשת חומר כתוב: ציור, פיסול, מוסיקה ועוד). כעת כל ילד בונה דמות מנייר עיתון ומגלילים – בעקבות "מי הכי גבוה?" מאת יונה טפר. (חלק ממיזם "מצעד הספרים" הייחודי לאזור הפיקוח שלנו)

·         11:30 – מפגש ביניים. מברכים, משוחחים על דרכי התקשורת בחצר הגן, מתוך כבוד הדדי (אנחנו "עיר ללא אלימות" – מיזם של הרשות המקומית).

·         11:45 – יוצאים לחצר. הסייעת מסתובבת ומשגיחה בחצר. אני עובדת עם קבוצת ילדים בגינה הטיפולית. בהמשך לטיפול בגינה – אנחנו מעבירים את העלים היבשים, את שאריות הירקות והלחם מארוחת הבוקר - לקומפוסטר הכדורי ומגלגלים אותו לצורך האצת תהליך הפירוק (מיזם משותף לרשות המקומית ולפיקוח). הסייעת שלי – עם בעיות גב קשות – לא ממש מיודדת עם הקומפוסטר. המשמעות – עיקר המחזור נופל עלי ועל הגננת המשלימה.

·         13:00 – מארגנים את חצר הגן ונכנסים למפגש מסכם. אנחנו מסכמים את היום והילדים שהכינו דמויות בעקבות הספר – מציגים אותן במליאה.

·         13:30 – יום הלימודים הסתיים. תוך רבע שעה – כל הילדים יצאו, כולל המאחרים הקבועים. אני "טסה" להשתלמות בנושא "קידום בריאות", שמתחילה בשעה 14:00 בדיוק. כן, זו חובה.

·         17:00 – ההשתלמות הסתיימה. אני בדרך הביתה.

·         21:30 – הבית שקט. אני יושבת ומכינה חומרים למחר...

אמצע השנה כבר מאחרינו. השנה זורמת וזה הזמן להתבוננות גם בנו – צוות הגן. הימים עמוסים עד מאוד, אבל חלילה לנו מלשכוח שהמשאב החשוב ביותר בגן, הוא אנחנו – המשאב האנושי.

הגן – בית חם ואוהב, כמשפחה לילדים צעירים – הוא למעשה מוסד חינוכי לכל דבר. מתקיימים בו כל התפקידים המתקיימים בכל מוסד חינוכי: מחנכי כיתה, אב/אם בית, מזכירה, ספריה, צוות הפצה (שיווק) של הרעיונות החינוכיים של המוסד ועוד. במוסד זה, כמו בכל מוסד חינוכי, מעורבים גם הפיקוח, הרשות המקומית וצוות הדרכה – לעיתים מטעם הפיקוח ולעיתים מטעם הרשות המקומית.

אלא, שכאן – חלק ניכר מהתפקידים, נופלים על כתפיה של דמות אחת: הגננת. היא המחנכת, היא המנהלת, היא גם המזכירה המטפלת בהתנהלות הכספית של הגן, בהדפסה ובהוצאה לאור של חומרים. היא גם המורה לאומנות והמעצבת של הגן, הספרנית וכמובן – צוות ההפצה של הגן. לצידה ניצבות הסייעת, הגננת המשלימה והסייעת המשלימה.

בנוסף, מעורבים בגן גם הפיקוח והרשות המקומית ושליחיהן – צוות הדרכה. לכל אחד מאלה – חזון חינוכי משלו. ישנה משנה חינוכית כללית של מערכת החינוך ברמה הארצית. ישנה תוספת למשנה זו, ברמה המגדרית: חינוך ממלכתי, חינוך ממלכתי דתי וחינוך מיוחד. ישנה משנה חינוכית נוספת, המאפיינת כל אזור פיקוח וישנם כמובן היעדים המאפיינים כל רשות עירונית – על המשנה החינוכית הנגזרת מהם.

נשמע עמוס? מורכב מאוד? כמעט בלתי אפשרי? – אכן כך!!! איך בכל זאת מנווטים בין כל המשימות וגם מצליחים למלא אותן על הצד הטוב ביותר?

העומס הרב בכל התחומים שהגן נוגע בהם, יוצר לא אחת ולא שתיים מתחים בתוך הצוות. מטבע הדברים, חלק משמעותי מהארגון הטכני, נופל על כתפי הסייעת – שלא תמיד מתחברת למיזם. לעיתים – הגננת המשלימה, עובדת בכמה רשויות ו/או בכמה אזורי פיקוח ומתקשה לעמוד בדרישות של כל איזור. כל אלה – עשויים ליצור מתחים רבים שנובעים מתחושת עומס ובלבול ולא מחוסר רצון טוב. אם נוסיף לאלה, את המורכבות של יחסי אנוש במסגרת קטנה ותובענית,  הרי שהסיכוי למתחים – שלא לומר ויכוחים ומרירות – גבוה מאוד.

ובכל זאת, מה עושים? אין כאן קסמים. רק תכנון וארגון קפדני, פתיחות ושיתוף פעולה בצוות ולקיחת נשימה ארוכה ברגעים קשים  - יאפשרו לנווט בין העמידה ביעדים לבין אווירה תומכת ובונה.

בדרך כלל, בשלהי חופשת הקיץ, כשאנחנו תלויות בין תקרה לרצפה, תוך כדי עיצוב הגן – מגיעים ימי ההיערכות, שמציבים בפנינו אתגרים רבים: נושאים מובילים של הפיקוח, נושאים מובילים של הרשות המקומית וכמובן – תוכנית הלימודים המחייבת.

זה הזמן ליזום ישיבת צוות מורחב ראשונה שתעסוק קודם כל בתיאום ציפיות בין חברות הצוות. הגדרת תפקידים ברורה בלוח זמנים מוגדר, הם המפתח לסדר וארגון בעבודה בגן. כך, אם הסייעת אחראית על קבלת הילדים ומשחק איתם עד שהגננת מגיעה – היא תעסוק רק בכך ולא בהכנת ארוחת הבוקר. אם הגננת היא זו שאחראית על לוחות הקיר – לא ייווצר מצב שבו הסייעת תוריד חומרים מהקירות. אם פינת הטבע והמדעים נמצאת באחריותה של הגננת המשלימה – אף אחד לא יגע בה ללא אישורה וכך הלאה. זה גם המקום לפתוח ולהציף קשיים שעלו בעבר ולהגיע לעמק השווה בין כל חברי הצוות. כאן, חשוב לזכור, שמדובר באנשים שונים, מרקע מקצועי שונה ולעיתים בגילאים שונים. כיוון שהשוני רב, יש צורך תמידי לגשר ולהגמיש עמדות כדי להגיע לעמק השווה. בשלב זה, חשוב עד מאוד להקשיב לכל אחד, אך גם לאפשר מרחב פתוח לכל אחד מחברי הצוות. מרחב המאפשר יזמות אישית, תוך שמירה על המרחב הפתוח של שאר חברי הצוות.

עניין חשוב נוסף, הוא הצגת היעדים שהוצבו לכולנו, כצוות הגן. אין כאן עניין של מחויבות של מנהלת הגן בלבד וגם לא רק של צוות הגננות. מדובר במחויבות של צוות הגן כולו – ויפה שעה אחת קודם - להציג זאת בפני הצוות. הרשות המקומית, שמעסיקה את הסייעות והפיקוח, שאחראי על העסקת הגננות – שניהם מאוד רוצים בהצלחה במילוי היעדים. כשיש חלילה קשיים – כדאי וחשוב לפנות אליהם, לפני שנוצר עימות חריף, כדי שיסייעו בהבהרת תפקידיה של כל אחת מחברות הצוות. לא מדובר כאן ב"הלשנה" או ב"לשון הרע". מדובר בשיח בונה לצורך תיקון.

לעיתים, אחת מחברות הצוות מתלוננת על עומס שנוצר עליה – אם בגלל המשימות בעבודה ואם מסיבות אישיות. חשוב להקשיב, אבל לעיתים, חשוב להבהיר שאלה דרישות התפקיד ואין לנו אפשרות להפחית את העומס. עדיף לפתוח ולומר את האמת, מאשר לגבות ולהיות ממורמרות לאורך השנה כולה.

אחד הכלים הפשוטים והנוחים לתקשורת נכונה, הם דפי קשר בין חברות הצוות. לא מדובר במשהו רשמי, אלא בדפים מעוצבים וחביבים, שמאפשרים תקשורת פתוחה וכנה בין חברות הצוות, אך לא נשארים כעדות לנצח.

בס"ד           

תאריך:________________

שלום ________________________

אני רוצה לספר לך ש... ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ולבקש ממך ש... ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

תודה על שותפותך.

ממני _____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מעבר לכך, צריך לחזור על מפגש הצוות המורחב, לפחות עוד פעמיים - שלוש במהלך השנה: באמצע השנה ולקראת סוף השנה. מפגשי אמצע השנה, משמשים לצורך הערכה מעצבת של העבודה שנעשתה במחציתה הראשונה של השנה ולהתארגנות לקראת משימות ההמשך. מפגש סוף השנה, אכן יסכם את השנה שחלפה, אבל גם יסייע לתכנון השנה הבאה.

מדובר בתהליך לא פשוט כלל. קשה בלהט העבודה להתפנות טכנית ורגשית למפגשים מהסוג הזה. קל יותר ל"טייח" את הקשיים ולומר "יהיה בסדר" או "נעבור גם את זה". צריך אומץ לפתוח דברים ולערוך בדק בית. אבל, שכרו של בדק בית כזה בצידו. תחושת השותפות והחזון המשותף – מאירים את הדרך לעוד ימים רבים.

המשך שנה של שיתוף פעולה והגשמת היעדים שהצבנו לעצמנו – לכולנו.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד