חדש באגף לחינוך קדם יסודי
חדש באגף לחינוך קדם יסודי

הכתבה "חוזרים לארגז החול" שפורסמה באחד מעיתוני הבוקר, עוררה פולמוס סביב סוגיות פדגוגיות הנוגעות לגיל הרך. ניתן להתמקד באחת מהשאלות  העיקריות שנובעות מדיון זה והיא - איך לומדים ילדים בגיל הרך? - תשובה לשאלה זאת מורכבת יותר ויותר, לאור השינויים המהירים שמתרחשים בעולם הסובב אותנו. בחוברת: "עשייה חינוכית בגן-הילדים – קווים מנחים לצוות החינוכי", היוצאת לאור בימים אלה ביוזמת האגף לחינוך קדם יסודי, ניסינו להתמודד עם שאלה זו. נקודת המוצא הייתה האמונה שילדים בגיל הרך לומדים בכל עת ובכל מקום: הם לומדים מתוך התנסויות מזדמנות ומכוונות, וכל חוויה תורמת לתהליך התפתחותם. הם רוכשים בו-זמנית כישורים אינטלקטואליים וחברתיים, ידע חדש ומיומנויות למידה. כמו כן, הודגשה חשיבות הקשר האישי בין הילד והגננת, המהווה דמות משמעותית, בנוסף על דמויות ההורים, בחיי הילד בגיל הרך. קשר מיטבי מספק את צורכי ההתקשרות הבסיסיים הנחוצים ליצירת יחסי ביטחון ואמון בסיסי, והוא בעל השפעה על מהלך ההתפתחות.

"חוזרים לארגז החול" -  תרתי משמע: א. באופן מעשי: חשיבות ההתנסות של הילדים בגיל הרך בארגז החול. ילדים בארץ ובעולם מתנסים בפעילות עם חומר בסיסי וראשוני זה, שטומן בחובו פוטנציאל גדול להנאה, להתפתחות וללמידה בכל התחומים. ב. ארגז החול - כמטאפורה לגן- הילדים כמקום בו ילדים פעילים, נהנים, משחקים, חוקרים ולומדים. מורכבות החומר ממנו עשוי החול, המאפשר לילדים ליצור ולעצב, לבנות ולשנות ביצירתיות - כמטאפורה לעולם המשתנה ולאפשרויות הגלומות בו.

 

עשייה חינוכית בגן-הילדים – קווים מנחים לצוות החינוכי

התשתית למהות גן הילדים היא: הילד והתהליך החינוכי

התהליך החינוכי במערכת החינוך הוא תהליך מתמשך, השם במוקד את פיתוח אישיותו הייחודית של כל ילד מרגע היכנסו למסגרת הגן: מתן מענה לצרכיו הגופניים, הרגשיים, החברתיים והאינטלקטואליים, מיצוי יכולותיו, פיתוח היצירתיות הטמונה בו והרחבת התעניינויותיו.

למימוש המטרות החינוכיות בגן נדרש ידע מקצועי רחב ומעמיק, תובנה, רגישות ואמונה נחושה במסוגלותו של כל פרט ליטול חלק במארג החברתי ובפעילויות המגוונות המוצעות.

בבואנו לתכנן - הלכה למעשה – את הצבת המטרות ואת הדרכים להגשמתן, הגישה עליה נבסס את החינוך בגיל הרך היא הגישה ההתפתחותית-מערכתית, המתייחסת לכל תחומי ההתפתחות וליחסי הגומלין הרב- כיווניים בין מרכיבי אישיות הילד לבין מרכיבי הסביבה.

מחקרים בארץ ובעולם מצביעים על קיומו של רצף התפתחותי, המבוסס על תחושת בטחון שרוכש הילד באמצעות קשרים רגשיים-חברתיים ראשוניים בחייו. קשרים אלה הם בעלי השפעה על כישוריו הקוגניטיביים ועל סיכוייו להגיע להישגים לימודיים. לכן, לצד החשיבות של הקניית ידע ופיתוח היכולת הקוגניטיבית של הילדים בגיל הצעיר ראוי להתמקד בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים בתקופת שהותם בגן.

סביבת גן הילדים היא סביבה עשירה בגירויים התואמים את התפתחותם והיא מזמנת לילדים פעילויות חווייתיות. מגוון ואיכות הפעילויות המוצעות לילדים היא רובד נוסף בקשר שבין הגננת והילד.

לגננת תפקיד מרכזי פעיל בתיווך רגשי ואינטלקטואלי של חוויות הילדים.

החוברת: "עשייה חינוכית בגן-הילדים – מסגרת קווים מנחים לצוות החינוכי" מביאה בתמציתיות בפניכן הגננות, ובפני הצוותים החינוכיים, נושאים שונים שמטרתם להוביל להשגת היעדים המרכזיים בעבודה בגנים. מוצגת כאן התפיסה החינוכית שבבסיס העבודה בגן, המהווה בסיס אחיד מקשר בין כל גני הילדים בארץ. מנהלת הגן בשיתוף הצוות החינוכי יתוו בגנן דרך ייחודית ויבנו את הפעילויות בהתאמה לאוכלוסיית הגן וקהילה שאליה הוא משתייך.

בחוברת מוצגים התהליכים ההתפתחותיים, שאותם עוברים ילדים בגיל הגן בתחום הפיסי, הרגשי, החברתי, השפתי והקוגניטיבי. תחומים הקשורים זה בזה, משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. מודגשת חשיבות השפעת הסביבה על ההתפתחות ומוצעות דרכים להבטחת אקלים גן מיטבי. תוך עבודת הצוות ושיתוף הפעולה בגן, קיימת התייחסות לארגון הגן לנהלים, לשגרת הפעילות, לסדר היום ולעיצוב הסביבה החינוכית. כל אלה, בשיתוף ההורים וגיוסם לנטילת חלק יקדמו את התהליכים החינוכיים בגן.

תכנון וארגון העבודה בגן מסייעים לגננת לתרגם את המטרות החינוכיות לעשייה בגן הילדים. התכנית כוללת מרכיבים פדגוגיים ומרכיבים מנהליים.

כמו כן מוצגים תחומי הליבה של תכנית הלימודים בגן בהדגשת העקרונות שעל פיהם נעשית בחירת התוכן הנלמד בגן, בדיקת התאמתו לקבוצת הילדים ושילובו בחיי הגן ותוך התייחסות לידע שאותו צברו הילדים בהתנסויות קודמות.

הנחת היסוד היא כי סביבה המאפשרת לילד ליטול חלק בפעילויות מגוונות מקדמת למידה ומספקת הנאה, מגבירה תחושת מסוגלות ושייכות.

בבסיס החוברת מחויבותה המקצועית של הגננת כלפי כל אחד ואחד מילדי הגן ומשפחותיהם בהיותה בתפקיד מרכזי, משמעותי ובעל השפעה על תהליכי התפתחותם המיטבית של הילדים.

 אחריותה של הגננת ומחויבותה המקצועית מעוגנות במספר מימדים המודגשים בחוברת.

 

כולי תקווה, שקווים מנחים אלה יהוו מסד לעבודה איכותית, שתמשיך להוביל את מערכת החינוך לגיל הרך לעשייה חינוכית וערכית מותאמת לשינויים בחברה ולקִדמה, תוך שמירה על אופיו של גן הילדים והגנה על צורכי הילדים בגיל הרך.

תודה לצוות האגף לחינוך קדם יסודי על השקעה בחשיבה ובכתיבת החוברת.

סימה חדד מה – יפית

מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי

משרד החינוך התרבות והספורט

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
8
28/10/2018
אין זה תפקידה של הגננת בשום מקרה
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד