חדר החושים
חדר החושים

הגננת : איסרא קאסם גן הידיים הקטנטנות (כפר טמרה עמק יזרעאל – ליד עפולה)

 

המפקחת : פוזיה אבו רנה

 

 

היוזמה יצאה לדרך בשנת הלימודים שעברה, 2007-2008, כאשר ילדי הגן היו בני 3 וזה היה הגן הראשון בו הם מבקרים. בתחילת השנה סבלו רובם מקשיי הסתגלות, והמעבר לגן לא היה קל עבורם מבחינה רגשית.

בגלל גילם הצעיר והיכולות הפיזיות – מוטוריות, וגם השכליות והרגשיות אשר מצויות בתהליך התפתחותי, מתעוררות הרבה תהיות ושאלות בקשר לגירויים שהם קולטים באמצעות החושים .

לכן חשבתי להתמקד בכישורים הבסיסיים האלה ולנסות להעשיר את עולם הילדים בכל הבחינות, תוך כדי סיפוק גירויים חושיים מתמידים. הרעיון היה להשתמש בחדר המחסן כסביבה שתספק גירויים לארבעת החושים : ראייה , מישוש , ריח ושמיעה .

יחד עם הילדים וההורים, התחלתי לרהט את החדר בציוד פשוט מאד אך מגרה כגון: מזרונים , שטיח, שמיכות, כריות, מראות, מערכת שמיעה, דיסקים של מוזיקה מרגיעה, כלי מוזיקה בסיסיים, מפיץ ריחות, מנורות צבעוניות ,מנורת אולטרה סגול, כדור יוגה, קרמים, מטפחות, ספרים וסיפורים...

עם סיום הריהוט התחלנו לפעול בחדר במתכונת אחידה של יום קבוע בשבוע בקבוצות קטנות של 5 ילדים יחד איתי . כולנו נכנסים לחדר יחפים ומתחילים עם עשר דקות של מסג' והרפיה:שוכבים על המזרונים, מכבים את האורות ומדליקים את המנורה הסגולית או כל מנורה צבעונית, שומעים מוזיקה מרגיעה ומריחים ריחות נעימים .           

לאחר מכן מתנסים בפעילות שמגרה חוש אחד או יותר כגון :

משחקי קצב, משחקים עם הסולם המוזיקלי, מישוש משטחים שונים, התנסויות יצירה בחומרים שונים, משחקים של תעתועי ראייה, הפעלות עם פנסים ופרוג'קטור ,הפעלות מול מראות קעורות וקמורות, הצגת סיפור בתיאטרון צלליות ועוד... ולסיום , מנסים הילדים להביע את רגשותיהם  ולספר על החוויה שעברו באופן מילולי ו-או באמצעות יצירה .

 

 

המטרות העיקריות של היוזמה הן:

1.       לעורר ולגרות את ארבעת החושים: ראיה , ריח, שמיעה ומישוש באמצעות התנסות בחומרים ובציוד לא שגרתי בחיי הגן.

2.       לפתח ולהעשיר את הדמיון היצירתי של הילדים .

3.       לפתח ולהקנות מיומנויות תוך ובין אישיות לשם יצירת קשרים חברתיים תקינים ולמען התמודדות עם בעיות בצורה פחות אלימה ויותר סובלנית .

4.       להתנסות בטכניקות פשוטות של הרגעה ושליטה עצמית ולהביא את הילדים לרמה גבוהה וממושכת של קשב וריכוז.

 

חשוב לי לציין שהיוזמה זכתה במענק מטעם הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות ליד משרד החינוך, ובזכות המענק הכספי שהגן קיבל, יכולתי לצייד את החדר בציוד חדש ומגרה יותר, דבר שפתח בפני את האפשרות לבנות ולעצב הפעלות מגוונות ומשוכללות יותר שכתוצאה מהן הילדים נהנים, מתעשרים ולומדים יותר .

 

חלקו של הילד היזם בתהליך : כמתכנן , מבצע ומבקר:

הילדים הם שותפים מלאים ליוזמה בכל תהליך התפתחותה. חלקם העיקרי היה לבצע ולהשתתף בהפעלות המתוכננות מראש על ידי, אך עם התפתחות ההפעלות יכולתי להתרשם מעבודת הילדים, לשמוע את חוויותיהם וללמוד על הצורך של כל ילד וילד ועל הצרכים של כולם כקבוצת גיל אחת. זה עזר לי וכיוון אותי בתכנון ובבניית הפעלות חדשות לשם השגת המטרות והיעדים של היוזמה .

 

תוצרים :

אני מאמינה שכל צוות הגן יצא עם רווח אישי מהיוזמה הזאת. אני אישית כגננת יחד עם עמיתתי הסייעת, ההורים, ובעיקר הילדים .

אני מתכננת את המערכים ומפעילת את הילדים בתוך החדר. במקביל אני צופה ומתבוננת בהתרחשויות. כך יכולתי לגלות אצל הילדים כוחות חדשים, רמת יצירתיות גבוהה ויוצאת דופן, ובעיקר לחוש את הסבלנות שלהם והרגיעה עם יציאתם מהחדר. לתוצאה כזאת ייחלתי. ההתנסות בחדר העשירה והעצימה אותי רגשית ומקצועית ועודדה אותי להמשיך ליצור, להתחדש ולהתפתח. 

הילדים בתורם שיתפו את ההורים והאחים בחוויות האישיות, דבר שעורר את סקרנותם והביא אותם לגן כדי להתרשם ולצפות מקרוב בילדיהם נהנים ומתפתחים.  הדבר קירב בין בית הילדים לגן, בין הגננת והסייעת לילדים, וכמובן בין הילדים עצמם .   

 

דוגמאות לפעילויות :

פעילות מספר 1 : פנסים

          הפעילות מתחילה בכמה דקות של הרפיה: הילדים מורחים קרמים על הפנים והידיים ,מריחים אותם , נשכבים על המזרונים ,ואני מעסה להם את הגב במעסה רוטט כאשר העיניים שלהם עצומות ,והם מקשיבים למוזיקה קלאסית ברקע.

          כל ילד מקבל פנס קטן ומנסה להפעיל אותו. כשכולם מוכנים אני מבקשת רשות לכבות את האור בחדר ואז ממשיכים לשחק עם הפנס: להדליק ולכבות אותו, להסתובב בחדר עם פנס דלוק, נעים לפי קצב המוזיקה המהיר, האיטי...  מכוונים את הפנס לעבר ילד אחר, לעבר הקיר או התקרה או הרצפה ....

          בשלב מתקדם יותר אני מדליקה בחדר את המנורה האולטרה סגולית וכל ילד מקבל חתיכת נייר צלופן צבעוני וגומי. הוא מצמיד את נייר הצלופן למנורת הפנס ומקבל צבע חדש ואז ממשיכים לשחק: לרדוף אחרי הצבע הכתום,  הירוק, הכחול ... להצמיד את כל הפנסים לכיוון אחד ולקבל צבע חדש ...

            בשלב מתקדם עוד יותר, אני אוספת את הפנסים הקטנים, מכבה את האור בחדר ומפעילה פרוז'קטור גדול באמצע. הילדים נעים מסביב לו ומתבוננים אחד בשני ובדבר המוזר הנוצר על הקיר....

          אני אוחזת את הפרוז'קטור ומניעה אותו בתנועות סיבוביות, מקרבת אותו לעבר הילדים ואז מרחיקה ונותנת לילדים לנחש מה קרה. כשמקרבים הצל הופך להיות ענק , וכשמרחיקים הוא קטן !!!

          אני משרטטת לכל ילד את הצל האישי שלו, בכיוון ובגודל שהוא בוחר ואז כל ילד צובע אותו להנאתו האישית.

 

 

 

פעילות מספר 2: אקרילן וסקוטש

          לאחר פעילות ההרפיה, אני מדליקה אור רגיל בחדר, משמיעה מוזיקה קצבית ומהירה, מציבה שקית כהה וגדולה באמצע ונותנת לילדים לנחש מה יש בתוכה.

          אני נותנת להם להתקרב ולחוש בידיים ובאצבעות את תכולת השקית,  ובשלב מתקדם יותר אני מתחילה להוציא ממנה דוגמיות ולזרוק באוויר .

          הילדים תופסים את האקרילן וממששים אותו באצבעות, ואני ממשיכה להוציא מהשקית במהירות ובכמויות גדולות עד שאני מכסה את כל הרצפה בחומר הרך והלבן...

          הילדים פועלים בחופשיות עם החומר: שוחים על הרצפה, מכסים את הפנים, מכניסים לתוך החולצה. העיקר הוא לגרות את הגוף בחומר הרך והעדין לבד וגם ביחד .

          בשלב מתקדם אני מפתחת את ההפעלה וכדי להכיר את שני הניגודים (רך ומחוספס) אני משתמשת במטליות מטבח רכות ובסקוטש ניקיון מחוספס.

          אחרי שהילדים מעבירים את שני החומרים בכל חלקי הגוף, ניתן לבנות מבנה באמצעותם, לצייר ציור או לכתוב מילה. 

 

 

 

 

פעילות מספר 3 : תבלינים

·         על הרצפה בחדר מפוזרות צלחות מלאות במגוון תבלינים (מקלות קינמון, בבונג , עלי מרווה, ארבעה סוגים של פלפל, זהוראת ועוד...)  הילדים נעים בין הצלחות ומריחים את החומרים.

·         ממיינים את הריחות הנעימים יותר או פחות, החזקים או החלשים, תבלינים שמשתמשים בהם לאוכל או לשתייה.

·         מכינים יצירה משותפת על גבי קרטון ביצוע, ולסיום שותים תה עם נענע או עלי מרווה.

 

 

 

 

 

 

דברי סיום:

חדר החושים הצליח לענות על כל המטרות שהציב לעצמו בתחילת הדרך.הפעילויות תרמו להתפתחות והעשרה רגשית של כלל הילדים ואף סיפקו להם התנסויות רבות מעניינות ולא שגרתיות שהביאו אותם ללמידה .

כל זה היה מלווה ברגשות של הנאה וכיף. הילדים חיכו ליום הפעילות וניתן היה לראות את הברק וניצוץ השמחה וההתרגשות בעיניים שלהם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד