ספרים, ילדיי, ספרים
ספרים, ילדיי, ספרים

 

הניסיון לשדך בין ילד לספר נשמע כמו משימה דון-קישוטית, אך נשות חינוך ברמלה החליטו להרים את הכפפה: זה חמש שנים שהן מצעידות 1,500 ילדי גנים אל היכל התרבות ברמלה, שם מעלים הילדים מיצגים על בסיס שירים וסיפורים * הבימאית בלהה מס-אשרוב, המנהלת האמנותית של הפרויקט: "יהודים מוחאים כפיים לערבים ולהפך. זה ערך מוסף"

 

חנה ייגר

 

 

במלחמה על לבו של הילד, לא נדיר שספרים מפסידים; כל כך מפסידים, עד כי לפלא הוא שלא נוטפים מבין דפיהם דמעות של עלבון. ולספרים יש בהחלט ממה להיעלב: הן לא נדיר שילדי הפוסט-מילניום יעדיפו פטפוט במסנג'ר, צפייה ב'כוכב נולד' ושיטוט בקניון על פני טיול במשעולי המילים והדמיון.

קשה להמעיט בהשפעתם של ספרים על הילד. הם מעשירים לא רק את דמיונו, את השכלתו ואת עולמו הנפשי - אלא עשויים לטעת בקורא הצעיר גם את יסודות המוסר: אמפתיה כלפי הזולת, כלפי 'הסיפור' של האחר. יציאה זמנית ממובלעת האנוכית של ה'אני'.

כיצד נוטעים אפוא בלב הילד את האהבה לקריאת ספרים?

משרד החינוך הכיר בחשיבותו של ערך הקריאה, ויצא בפרויקט 'מצעד הספרים', שמטרתו היא לעודד את הקריאה בקרב תלמידי בתי הספר. נשות חינוך ברמלה החליטו לקחת את הפרויקט הזה רחוק יותר, וליישם אותו גם על ילדי הגן. במפעל זה השתלבו נעמי לוסטיגמן, לשעבר המפקחת על גני הילדים ברמלה, ודניאלה לבקוביץ, מנהלת הספרייה העירונית 'בלפר'. שתיהן סברו, כאמור, שגם לילדי הגנים מגיע לטעום מהקסם של עולם הספרות.

כך נולדה תחרות 'מצעד הספרים', בהשתתפותן הפעילה של גננות רמלה וילדי הגנים היהודיים והערביים. התחרות היא כמובן בעיקר כלי, מבנה מושך של פעילות לגיל הרך; מטרתה האמיתית של התחרות היא ליצור אווירה מסקרנת סביב פעילות הקריאה. אמצעי הפיתוי: פעילות אמנותית, ובחירת הספר האהוב ביותר.

גני הילדים ברמלה הם החלוצים במפעל החינוכי הזה. משרד החינוך נוכח בהצלחה  המקומית ברמלה, והעתיק את המודל ליישובים אחרים.

 

מדוע להסתפק במטפורה?

 

כיצד מתרגמים לשטח את הערך המופשט הזה, "עידוד הקריאה?"

המפקחת נעמי לוסטיגמן בחרה באמנות התיאטרון כאמצעי לקירוב בין הילדים לספרות. לצורך כך היא הזמינה את הבימאית בלהה מס-אשרוב, המנהלת האמנותית של תיאטרון ביממ"א, להעביר סדנה ייחודית לגננות. סדנה זו מבוססת על שיטה שפיתחה מס-אשרוב עצמה: מסיפור - לתיאטרון.

כאשר שמעה בלהה על פרויקט 'מצעד הספרים', היא שאלה לפשר השם 'מצעד' – ונאמר לה שזו מעין מטפורה. ואז הציעה הבימאית, "מדוע שלא נתייחס למצעד הלכה למעשה? – הבה נהפוך אותו למצעד אמיתי!"

דניאלה ונעמי, נשות חזון שתפסו את הפוטנציאל של הרעיון, הרימו את הכפפה של הבימאית הוותיקה מס-אשרוב. התוצאה: מזה חמש שנים צועדים כ-1,500 ילדי גנים לתוך היכל התרבות בעיר רמלה, ומעלים על הבמה מיצגים על בסיס שירים וסיפורים.

בלהה מס אשרוב-, איך נראה העסק בפועל?

"במשך שלושה ימים ממלאות את ההיכל ברמלה דמויות ססגוניות שאת המסכות על ראשיהן ובגדיהן יצרו הגננות והסייעות בעזרת ההורים. וכל זה, בהנחייתה של המעצבת מירה גלבפיש".

 

מבוקש: ילד רע

 

בשנתיים הראשונות לפרויקט נבחרו סיפורים מתוך רשימה מגוונת שהוצעה על ידי משרד החינוך. בשלוש השנים האחרונות הוחלט להקדיש את 'מצעד הספרים' לשלושה סופרים ומשוררים עבריים גדולים: חיים נחמן ביאליק, מרים ילן-שטקליס והשנה - ללאה גולדברג.

כל שלושה או ארבעה גנים (הסמוכים זה לזה) מהווים יחידת הופעה. בסיפור 'הילד הרע', למשל, גן אחד משחק את זוג ההורים והילד, גן שני את הדודות, ובגן שלישי הבנים משחקים את 'הילד הרע', וכל הבנות את 'יוכבד'.

אפשרויות הליהוק הן מגוונות, אינספויות כמעט. בסיפור המחורז 'דב דובוני בן דוביים מצחצח נעליים', למשל, הגננת איריס והסייעת יפה הן הדב והדובה, וכל הילדים דובונים.

ב'כובע הקסמים', מחצית מילדי הגן הם החולמים על כובע קסמים, והמחצית השנייה משחקת ורוקדת את העמים שצופים בהם בחלום.

ב'דירה להשכיר', ילדי גן אחד משחקים את הדיירים, ילדי גן שני את השוכרים, וילדי גן שלישי את חיות העמק.

לא קשה לביים כל כך הרבה ילדים?

בלהה מס-אשרוב: "מוכרחים לשתף את כולם. כך אף ילד לא נשאר לעמוד מן הצד, מבויש, ללא תפקיד".

ב'רפואה שלמה' ילדי גן אחד מספרים לקהל על הסבתא המיוחדת, ילדי גן אחר הם הספקים שמביאים לסבתא כלים שימושיים לגינה (העשויים מחומרים ממוחזרים; והנה לנו ערך חינוכי מוסף...), וילדי שני הגנים הנותרים משחקים את חיות השדה הבאות לקבל מרפא למכאובן מהסבתא, שמביאה להם מזור באמצעות עשבים שהיא מגדלת בגינתה. את הסבתא עצמה משחקת הגננת איילה, והגננת נורית היא השומר על הסדר במרפאה.

 

התרנגול אכזר, הקהל נהדר

 

ומה הרפרטואר של הגנים הערביים? הללו מעלים הצגות על פי סיפורים של סופרים ערבים, ובהם: 'הארנב בעל האוזן האחת', 'תרנגול הודו אכזר', 'האריה מלך היער' וגם 'הפרפר החום'.

איך משתלבים הטקסטים הערביים בחגיגת המיצגים?

מס-אשרוב: "בכל יום משלושת הימים שבהם מתקיימת הפעילות בהיכל התרבות, עולים על הבמה ארבעה מיצגים שאורכם כ-15 דקות כל אחד, ותמיד אחד מהם בערבית. הילדים מאזינים בקשב רב זה לזה, נהנים מהמתרחש על הבמה חרף מחסומי השפה, ומודים זה לזה במחיאות כפיים. בזמן המעברים שבין ההצגות, המוזיקאית נגה חלפון מפעילה בחן רב את קהל הילדים בשירה ובמשחקי קצב".

ההכנות לקראת חגיגת המיצגים הזו נמשכות חודשים. בתחילת התהליך נפגשת בלהה עם הגננות כשלוש פעמים, ובאמצעות ה'שיטה' שלה היא עובדת איתן על השיר או הסיפור. מס-אשרוב מסבירה: "השיטה מבוססת על שאלות שהגננות תשאלנה את הילדים - והתשובות והרעיונות של הילדים יהוו את הבסיס המוצק למחזה הקצר, כמו גם גירוי לאלתורים בתנועה ובציור".

חודש לאחר ההכנה עם הגננות מתחילה בלהה לפקוד את הגנים פעם בשבוע, ועובדת עם הילדים. כשלושה חודשים מאוחר יותר, נפגשת מירה המעצבת עם הגננות, וביחד הן יוצרות את המסכות, חלקי תפאורה, אביזרים ובגדים. בלהה אינה מסתפקת בבימוי גופו, אלא בוחרת, יחד עם נגה המוזיקאית, את הנעימות המתאימות למיצגים. נגה עורכת את הנעימות, ומקליטה אותן באולפנה.

בחודש האחרון נפגשת כל יחידה של גנים כשלוש פעמים, ועורכת חזרה משותפת. כשבוע לפני החגיגה הגדולה נערכות חזרות בהיכל, כך שהילדים לומדים להכיר את הבמה: כיצד להתנהל עליה, כיצד לעלות ולרדת ממנה. בהדרגה, הם מסתגלים לכיוונים.

באכסדרת האולם, דניאלה והצוות הנהדר של ספריית 'בלפר' אוצרים תערוכה מציורי ילדי הגנים שהם פרי התהליך והשיטה. הילדים חולפים על פני ציוריהם ונכנסים לאולם בסדר ובנועם, כשהצוות מקבל את פניהם באהבה, ומנחה אותם להתיישב במקומות המסומנים. כולם נרגשים וחגיגיים. ומי שלא ראה אולם מלא מפה-לפה בילדים יהודים וערבים, המריעים לחבריהם המופיעים על הבמה, ומגלמים דמויות מספרים אהובים - לא ראה שמחה מימיו.

 

באו. ראו. התפעלו

 

השנה, הגיעו מכל הארץ לצפות במפעל החינוכי: אמנים, שחקנים, מפקחות ומנהלי מחלקות גנים וחינוך - כולם מביעים התפעלות מהפרויקט, הייחודי הן בשיטתו והן בעובדה שהוא מתיך לתוך פעילות משותפת ילדים יהודים וערבים. האורחים הביעו הערכה כלפי הצוות המופלא מספריית 'בלפר' שבראשותה של דניאלה לבקוביץ , וכלפי ראש העיר רמלה, המשקיע כה רבות בגני הילדים.

אכן, ראוי לה לרמלה שיכנוה עיר ילדי הגנים. ומה עם שאר ערי ישראל?

 

 

 


חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
20/11/2018
הליך הגשת הבקשות למלגת לימודים לשנת הלימודים ...
8
19/11/2018
נוכח החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעד קיצוץ רוחבי, ...
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד