זרעים של שינוי
זרעים של שינוי

 

פרופ' יולי תמיר היא שרת החינוך

מעולם לא הצליח אף אחד לעשות את מה שהצלחנו לעשות בשנה האחרונה. להוביל חינוך

להוביל חינוך ציבורי שיש לו בסיס איתן ושיכול להוביל את מדינת ישראל הלאה

 

אני כאן היום כדי לציין יחד איתכם שנה של פעילות מאוד מבורכת ומיוחדת, שיצאנו איתה לדרך עם לא מעט חששות. נדמה לי שהיום אנחנו יכולים לומר לעצמנו שעשינו כברת דרך משמעותית וראויה לקראת שיפור אמיתי במערכת החינוך.  מעולם לא הצליח אף אחד לעשות את מה שהצלחנו אנחנו לעשות בשנה האחרונה, לזרוע זרעים של שינוי.

ככל שהשינוי גדול יותר הוא גם מעורר חששות גדולים יותר. שינוי גדול מתחיל בהחלטה נחושה שצריך ללכת יחד לדרך חדשה. בהקשר הזה אני רוצה לברך באופן אישי את מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן.  אני יודעת באיזה לחצים הוא עמד השנה, מכבש של איומים על מורים ועל אנשים שקרובים למערכת כדי שהם לא ישתפו פעולה, ולמרות זאת מצאתי בו ובחבריו שותפים נאמנים, שפיהם וליבם שווים. 

כולנו ידענו שהתחלנו את השלב הראשון של הרפורמה של אופק חדש, וביצענו השנה שינוי ב-313 בתי ספר עוד לפני שחתמנו על ההסכם. צריך להגיד בכנות, הילדים שלומדים בבתי הספק של אופק חדש כבר מרגישים שינוי. אמרו לנו ששינוי ייקח שנים. פגשתי היום לא מעט מורים שביקרתי בבית ספרם.  מדהים לראות כמה מהר רואים את השינוי. הוא מתחולל בבתי הספר, הוא גורם לילדים לחוש שיש להם אפשרויות חדשות והוא עושה דבר שלא צפינו אותו מראש.

כמעט בכל אחד מבתי הספר שבו ביקרתי אמרו ילדים והורים מילה, שמזמן לא שמעתי אותה בצורה כל כך ברורה וחד משמעית. הם אמרו תודה למורים שלוקחים אחריות על הילדים שלהם. כמעט בכל בית ספר שהייתי בו קם הורה שאמר: הצלתם את הילד שלי, כי בזכות השעה הפרטנית הוא קיבל משהו שלא קיבל קודם לכן.

 

כשמדברים על מעמד המורה אפשר לדבר על שכר ודיברנו על שכר. אפשר לעשות קמפיינים וניסו לעשות קמפיינים, אבל אפשר גם ליצור תחושה אצל ההורים ואצל הסביבה שתומכת בילד, שלמורים איכפת ממערכת החינוך ומהילדים שהם מחנכים, והתחושה הזאת, יותר מכל דבר אחר, היא זאת שתחזיר את מעמד מורה למקום בו הוא צריך להיות. כי הורה אסיר תודה הוא הורה מכבד,  וילד אסיר תודה הוא ילד מכבד, ומערכת שמרגישה שיש אפשרות לכל אחד להגיע למנהלת ולמורים ולהיעזר בהם, היא מערכת שמסתכלת על המורים והמנהלים כמי שצריך לתת בהם אמון.

יצאנו לדרך חינוכית אחרת. דיברנו על רפורמה ועל מונחים חינוכיים של טובת הילד, של עתיד לדור הבא. גם זה לא דבר מובן מאליו לארגון מקצועי, להסתדרות מורים. בדרך כלל הדאגה הפדגוגית נתפסה כדאגתו של המשרד, והארגון כמי שדואג לתנאי העבודה.

 בפעם הראשונה, בשיח המשותף בינינו, היה ברור שהסתדרות המורים באה אל שולחן הדיונים מנקודת מבט פדגוגית. היו פה גם לא מעט עימותים שהסתיימו בהסכמה, אבל היו עימותים ואי הבנות ואי הסכמות וההסתדרות דרשה דברים שלא תמיד יכולנו לקבל, ואנחנו דרשנו דברים, ובסוף הגענו להסכמה.

 בסוף הדיון עמד תמיד רק נושא אחד: איך גורמים לכך שמערכת החינוך הישראלית תצא מאותו בור שאליו נקלעה בשנים האחרונות. איך היא תזקוף את ראשה ותביא לכך שבשנים הבאות נראה מערכת חינוך ערכית, הישגית, שנותנת מענה גם לחלשים וגם למצטיינים, ונותנת מעמד וכבוד למורים. והתהליך הארוך הזה הביא אותנו לכתוב, להציע וליישם רפורמה, שבעיני היא הטובה ברפורמות שיכולנו לשאוף אליה.

הרבה פעמים שאלו אותנו במהלך הדרך, מה התמונה שאתם רואים לנגד עיניכם? איזו מערכת חינוך הייתם רוצים שתהיה לנו? אנחנו הולכים אולי בכיוון של המערכת שהיא בעיני גם הטובה והערכית ביותר, המערכת הסינית. הסינים למדו מזמן שהדבר הכי חשוב הוא היחס בין המורה לילד, וזמן האיכות שמורים וילדים מבלים יחד.

היה עלינו לחץ מאוד גדול. אמרו: אם אתם מקבלים כסף, וקיבלנו הרבה כסף, תאריכו את יום הלימודים. זה טוב למשק, זה טוב להורים, זה טוב לאימהות. אמרנו סליחה, לא באנו לעשות פה משהו שהוא טוב למשק, באנו לעשות משהו שהוא טוב לילד. אם הילד ילמד, ואם נצמצם באמצעות המערכת החדשה פערים, ואם ניצור הזדמנויות חדשות, אולי זה יהיה טוב למשך בסוף הדרך, אבל אנחנו לא עושים שיקול כלכלי. אנחנו כאן לא כדי להיות בייבי סיטר בזמן שמישהו אחר עובד. אנחנו לא רוצים עוד שעות כפי שהיו לנו בעבר. אנחנו רוצים שהשעות החדשות תהיינה אחרות, תהיינה איכותיות.

 התקווה הזאת מתחזקת ממה שראיתי השנה בבתי הספר שכבר נכנסו לאופק חדש, שהגענו אל הילד הבודד. שהאמירה הזאת, שהיא סיסמה וכולם אוהבים לדבר עליה, שאף ילד לא יישאר מאחור, יכולה להפוך למציאות. אני חושבת שכדאי לנו ללמוד ממקומות אחרים שנכשלו. האמריקאים עשו רפורמה גדולה לפני חמש שנים, היא נקראה  No Child is Left Behind: אף אחד לא נשאר מאחור. היום יוצאים הנתונים הראשונים והם כישלון גדול. מדוע? הם עשו דבר אחד, סטנדרטים, סטנדרטים, סטנדרטים. הם הכניסו בחינות ובחינות ובחינות, ומדדו ושיערכו ושדרגו, אבל הם לא נתנו כלים לשינוי מהותי. בתי ספר חלשים הוכח שהם חלשים והתקציב שלהם ירד, ובתי ספר חזקים הוכח שהם חזקים והתקציב שלהם עלה, ובדרך הפערים גדלו, ואף ילד לא צמח ולא למד באופן אחר.

אנחנו הלכנו הפוך. לא סטנדרטים, לא מדידה ולא הערכה שמנו אצלנו במקום הראשון. אם אנחנו מעריכים ומודדים את הרפורמה זה בשבילנו, כדי שנדע איפה אנחנו עובדים נכון ואיפה לא. במקום הראשון שמנו את היכולת לעבוד עם הילדים. שמנו את מיצוי המצוינות של כל ילד בראש סדר העדיפויות שלנו ואני בטוחה שכשנראה את המבחנים בשנה הבאה, את המיצבים, אנחנו נתחיל לראות שינוי.

 

לפני כמה זמן ביקרתי, במסגרת האוטובוס שסייר בכל רחבי מדינת ישראל, בבית ספר בבאר שבע. קיבל את פני נער מאוד נחמד, והוא אמר דבר שנחרט בזיכרוני. הוא אמר: אני לא יודע מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול, אבל אני רוצה לעשות משהו גדול. המשפט הזה ליווה אותנו וילווה אותנו בשנה הקרובה.

אנחנו עושים משהו גדול. אין מערכת שהשתנתה כל כך מהר כמו המערכת שלנו. אין מערכת חינוך בעולם שעשתה רפורמה בסדר גודל כמו זה שמערכת החינוך הישראלית עשתה בשנה האחרונה. יחד עם השנה הבאה כמעט שליש מבתי הספר היסודיים יהיו בתוך הרפורמה. אין מערכת שיצאה כל כך מהר לדרך במידת אמון כל כך גדולה. אין מערכת שתקצבה שינוי בחינוך בסדרי גודל כפי שממשלת ישראל עשתה בשנה האחרונה.

כל כתבה בעיתון מתחילה באמירה קשה על החינוך, אבל אתם ואני מכירים את השטח. אתם יודעים שזה לא כך. אתם יודעים כמה אנשי חינוך נפלאים עושים עבודת קודש, וכמה אנחנו אכן מצליחים, במערכת מאוד מורכבת ומאוד שונה ממערכות אחרות בעולם, להוביל חינוך ציבורי שיש לו בסיס איתן ושיכול להוביל את מדינת ישראל הלאה.

אני מלאת קינאה כשאני רואה את הקמפיין של ברק אובמה בארה"ב, כי זה קמפיין שמונע מאמונה פנימית ביכולת לעשות שינוי. ברק אובמה מסיים כל אחד מהכנסים שלו במשפט אחד, הוא אומר: 'יס ווי כן'. כן, אנחנו יכולים לעשות שינוי.

הגיע הזמן שאנחנו, כאנשי חינוך, נאמין בעצמנו, ביכולתנו לשנות. ואם כתוצאה מכך תצא בשורה גם לחברה הישראלית כולה, שהיום היא מוכה וחבולה ומרבה לעסוק במה היא נכשלת ולא במה היא מצליחה; אם מכאן תצא בשורה של שינוי, שינוי שבא מלמטה, מהאנשים שמאמינים, מהאנשים שרואים בעבודתם שליחות, אז עשינו מהלך גדול. לא רק למען החינוך בישראל, אלא למען החברה הישראלית כולה.

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד