על נחמה ניר / צילה גורנר
על נחמה ניר / צילה גורנר

 

ד"ר נחמה ניר-יניב היתה אשה צנומה וקטנת קומה אך בניגוד גמור למימדיה הפיזיים, היתה אישה גדולה בעלת שיעור קומה.

היא היתה אשת חזון בעלת שאר רוח, בקיאה בתחומי דעת רבים שהתמקדה בתחום שהעסיק אותה במיוחד - תחום החינוך.

המאמרים הרבים שכתבה ומפגשיה עם אנשי חינוך במדינות רבות, הפכו אותה לאשת חינוך, בעלת שם עולמי.

היצירתיות שאפיינה אותה כל כך והמקוריות שלה הושקעו על ידה בנושא הטיפוח שהיה "האני מאמין" שלה.

היא טיפחה ילדים, היא טיפחה גננות, היא טיפחה מדריכות ומפקחות. ובדרך בלתי אמצעית - טיפחה הורים.

הספרים שכתבה, עסקו בהדרכת גננות והורים, ועסקו בהעשרת ילדים בתחום: סיפורי המקרא, סיפורי חז"ל וסיפורי מורשת עדות.

מועצות המפקחות שהנחתה העשירו ונתנו כלים חדשים להדרכה ופיקוח.

מוסד ההדרכה בגני=הילדים, שהוקם על ידה - "יש מאין" זכה לליווי וטיפוח על=ידי מיטב אנשי הגיל הרך וגידל וטיפח דור של מדריכות מעולות.

המדריכות שנכנסו לגני=הילדים נתנו הדרכה אינטנסיבית לגננות והעלו את המקצועיות של הגננות ואת רמת עבודתן עם הילדים והוריהם.

דרכים חדשות ומקוריות לטיפוח היו המיזמים (הפרוייקטים) שיזמה ובנתה, כמו:

קדמ"ה - קבוצות דיון מחנכים והורים. מפגשים חודשיים שעסקו בנושאי חינוך הגיל הרך, עזרו להורים לפתור בעיות בחיי היום=יום עם ילדיהם ויצרו קשר חם ובלתי אמצעי בין הגננת להורים.

מרכזי מילו"א - מרכזים להעשרה בתחומי הספרות והאמנות. ילדים וגננות בקרו במרכז בבקר, ילדים והוריהם אחר הצהריים, קיבלו העשרה מיוחדת באותם תחומים הגננות וההורים קיבלו הדרכה בלתי אמצעית תוך חוויה להם ולילדיהם.

"גיל" - גן ילדים להדרכה. מפגשים קבועים בין גננת מעולה לגננת חדשה או מתקשה שעבדו כצוות בנו תכנית שבועית, חדשית, שנתית ועקבו אחר ביצועה, מה שתרם רבות להתפתחותה וצמיחתה המקצועית של הגננת החדשה ולהעשרתה של הגננת המעולה.

"ענת" - עזרת נוער תיכון. נערים ונערות תלמידי תיכון הגיעו בקביעות לגן=הילדים, היו כח עזר לגננות אך יתירה מזו, יצרו קשרי אח גדול לילדי הגן ובמיוחד לאלה הזקוקים לכך. ושוב, בדרך בלתי אמצעית נוצרה השפעה חיובית על בני הנוער בהתייחסות לגיל הרך, וחלק מהם שהנושא דיבר אל ליבם - פנו ללמוד את מקצועות החינוך במכללות.

"סב=גן" - שבים וסבתות שהתנדבו לעבוד בגנים שימשו כח עזר חשוב לגננות ותרמו רגישות לילדים רבים.

ועוד ועוד!

נחמה היתה "נסיכת המיזמים" - כשכולם עסקו בטיפוח הפרט והקבוצה תוך עבודה בצוותא טיפוח למקבל וטיפוח לנותן.

במסגרת טיפוח המדריכות והמפקחות, זכורים לטוב סיוריה המשותפים עימן באיזור פיקוחן. המפקחת או המדריכה שידעו על כך מראש, הכינו את הסיור על פי שיקול דעתן. המפגש כולו היה חוויתי לגננת, למפקחת ולנחמה. בסופו של הסיור התקיים דיון מסכם ומרדם בין השתיים שתרם רבות להתפתחותה של המודרכת. לאחר מספר ימים היה מגיע מנחמה מכתב סיכום שסיכם את הסיור. הסיכום היה בנוי מנקודת מוצא חיובית והיו בו תמיד ציטוטים של גדולי חינוך שבדבריהם כאילו התייחסות לעבודתה האישית של המפקחת.

כבר בסוף שנות השבעים נכנס באמצעותה של נחמה (פרויקט) מיזם ניסויי של "מחשבים בגני הילדים" בשיתופו הפעיל של ד"ר גדעון לווין ממכללת "אורנים".

חלק מן המיזמים, נהפכו ברבות הימים לנחלתם של רבים וטובים במערכת החינוך כולה.

נחמה היתה מורה, מורה גדולה "מורה לחיים" ולרבים מאיתנו חברה.

יהי זכרה ברוך.

 


 

מירה מינצר=יערי

אדם נותן את זכרונו

אדם - נותן את זכרונו בבניו ותלמידיו.

והם הולכים עמו לארך הדרכים,

ומעלים לפני עיניו מראה המקומות,

והם פוסעים סביביו בתוך שדות,

והם שמים בפיו שמות הצומח והחי

בעולמות.

אדם - נותן את זכרונו בבניו ותלמידיו.

והם באים אליו מסתר מועקות הערב,

ובחשאי קרבים, והוא שוב לא לבדו,

ונחלקים בהד שבים הם לפניו בחלומות,

והוא הוזה, והם מראים לו פשר המראות

במחזה.

אדם - נותן את זכרונו בבניו ותלמידיו.

והם לא יניחוהו לעבר בבוא העת

לעונות, ולמועד, ויום לידה ודין.

עמו יהיו לנחל נאחדים את יד הזכרונות,

והאדם - נותן אותם לאות

בבניו ותלמידיו.

 

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
22/05/2018
כנסים נופשים ואירועי תרבות
8
17/05/2018
צום קל וחג שמח
8
14/05/2018
המשך הביטוח הסיעודי במסגרת פוליסה פרטית
8
14/05/2018
בעקבות דרישת הסתדרות המורים: יו"ר ועדת החינוך ...
8
10/05/2018
כזכור, הסתדרות המורים הכריזה לפני כשבועיים של ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד