נפרדים מנחמה ניר יניב ז"ל
נפרדים מנחמה ניר יניב ז"ל

  

המילים, המשפטים לא יכילו את עוצמת ההערכה ואת רגשי התודה של רבבות גננות מחנכות ושל קהל המקורבים לתחום החינוך בגיל הרך, אלייך נחמה יקירתי, יקירתנו!

 

היית לכולנו מורת דרך, מנהיגה למופת, דוגמה אישית של אדם בעל ערכים הומניסטיים, השקפת עולם פילוסופית חינוכית, אשר השפיעה על מהות ההתפתחות של המעשה החינוכית בגני-הילדים, במהלך עשרות שנים.

 

את דעותייך ואת רעיונותייך השמעת בכנסים ובמפגשים בלתי אמצעיים בכל מקום שאליו נקראת, בארץ ובעולם. בדברים ובמעשים העלית את קרנו של גן הילדים ואת תדמיתן של הגננות, בארץ ובקהילות יהודיות בעולם.

 

פרסמת מאמרים רבים בתחום החינוך בגיל הרך. כתבת שבעה ספרי ילדים מסדרת "תמונות מספרות". חיברת ארבעה ספרי הדרכה לגננות, ביניהם:

"לחנך ולהתחנך" – 1984 ספריית פועלים.

"אתגרים ומעשים" 1990 ספריית פועלים.

כל אלה מעידים על ההתמודדות שלך ועל החיפוש המתמיד שלך אחר פתרון לבעיות המרכזיות של החינוך בחברה הישראלית – קליטת ילדי עולים, שאלות ובעיות שמקורן  בתקופת הגילויים המדעיים בחלל, ממעורבות המדענים מן הדיסציפלינות השונות בעיצוב תכנית הלימודים, החל מגן הילדים. השפעת הטכנולוגיה האלקטרונית על חיי היום יום...ניסית בדרכך למצוא את הדרכים האפשריות בחינוך כדי לשמור על הילד הקטן, הצעיר, הרך, מכל פגיעה מכל נזק.

 

הייתה לי זכות יחידה ומיוחדת, היה לי רגע של מזל בחיי-הרגע שבו נפגשנו! הרגע שבו הזדמנה לי את האפשרות להיות תלמידתך! הקשבתי לך, למדתי ממך בכל יום, בכל שעה שבה נפגשנו.

 

הייתה לך תכונה מדהימה- לאפשר לאנשים ללמוד, להתפתח, לחלום ולממש חלומות, כשאת מלהיבה, מתלהבת, תומכת במילים משמעותיות, בונות ומסייעות לפתח, לשאוף, לעשות, ללמוד ללמוד וללמוד, בכל מקום, מכל דבר, ובייחוד מכל אדם באשר הוא! הייתה לי זכות מיוחדת להיות כל כך קרובה אלייך שנים רבות. לכבוד ולעונג היה לי הרגע שבו הענקת לי את התואר  שכתבת לי בהקדשה על ספרייך"...לך בתי-הרוחנית..."

 

כן נחמה מורתי הדגולה, פיתחתי בזכות הרעיון שלך לשיתוף הורים במערכת החינוך, רעיון שבעינייך היה לא רק תנאי מספיק לחינוך נכון ואיכותי, אלא תנאי הכרחי לטיוב החינוך בכלל ובגיל הרך בפרט!

בספרך " הורים ומחנכים" 1975 הוצאת יבנה כתבת: "אני מאמינה שבעייתה המרכזית של החברה בת זמננו היא הווייתם התקינה וביטחונם הבסיסי של ההורים. החברה המודרנית זעזעה את אושיות המשפחה והותירה הורים- ללא הבדל דת, גזע, ומעמד מתוסכלים ונבוכים. הורים אלה מגדלים ילדים חסרי ביטחון ומעורערים".

 

האמנת ששיתוף ההורים במעשה החינוכי יחזק את האני העצמי של ההורים, כהורים.

האמנת ששיתוף הורים במעשה החינוכי יחשוף את ההורים לפעילות החינוכית המתרחשת בגן הילדים ויפתח דיאלוג בין הורים למחנכים!

האמנת שמפגשים ודיונים בנושאים חינוכיים עשויים לאפשר לגננות ללמוד מהורי ילדים על תרבותם, גישתם החינוכית, על מצוקות ועל שמחות. מידע שלא נכתב בספרות החינוכית ולא נכתב בתאוריות. מידע עדכני שעשוי לטפח את ההבנה, את הרגישות ואת התקשורת החיובית בין ההורים לילדיהם, בין הגננת לילדים ובין הגננת להורים. ועל כל אלה נחמה, התבשמתי. השתדלתי לפתח את רעיונותייך ולהוסיף להם מעט משלי.

 

בזכותך התפתחו תכניות מגוונות לשיתוף הורים. הראשונה בהם היא התכנית שהגית והיא קד"מה – קבוצות דיון מחנכים הורים. בעקבותיה נכתבו והתפתחו במחלקה לתכניות הורים וקהילה באגף לחינוך קדם יסודי תכניות מגוונות, אשר הופעלו על ידי אלפי גננות ברחבי המדינה ונשמעו בכנסים ברחבי העולם. כל התכניות התבססו על האני מאמין שלך, בתבונתה של הגננת בכישוריה המיוחדים וביכולתה ללמוד ולהתאים את התכנית הראויה לאוכלוסייה המתאימה ביושר לב מקצועי ואינטלקטואלי.

 

נחמה יקרה לי מאוד, האמנת באדם ואנחנו האמנו בך!

אהבנו אותך ואת אהבת כל כך אותנו! לא נפרדנו ממך גם כשפרשת, המשכנו להיפגש ולדבר על ספרות ופילוסופיה שבהם התעניינת ולמדת ובאמצעותם כל כך השפעת. המשכנו לחלוק חוויות אישיות ומקצועיות. הכול היה לך חשוב. הכול היה לך איכפת!

 

דברייך מלווים אותי, את איתי וכך לעולם שלך שלך שלך.

 

בכאב באהבה ובצער יעל גבריאלי

 

חברת הנהלת האגף לחינוך קדם יסודי (בדימוס)

כמנהלת מח' לתכניות הורים וקהילה

ס/ מנהלת המחלקה ליידוע חינוכי ופדגוגי.

 

 

ציטוט מתוך "דף האגף" 2000 , נחמה מספרת:

"את סמינר לוינסקי סיימתי לפני חצי מאה. משונה אבל זה כך, חצי מאה עברה לה במהירות כזו...

סיימתי את לימודי ומיד הגעתי לצפון, התמניתי לגננת בקיבוץ משמר העמק. עם תחילת שנת הלימודים חלו בסקרלטינה כמעט כל ארבעה-עשר תלמידי הגן שלי, מחלה שנחשבה אז קשה ומדבקת, ולכן כל החולים, עם קומץ הבריאים ואנוכי, הגננת נכנסו להסגר שנמשך שלושה שבועות. תקופת ההסגר פתחה לי צוהר לנפשו של הילד. הייתי צמודה אליהם במצוקתם. ראיתי ילדים חרדים, שמחים, מודאגים וסובלים ויכולתי להגיע עמוק לנפשם. מאז ראיתי את ייעודי בחינוך הילדים הצעירים ביותר במערכת.

אני חושבת שלמדתי אז שהתכלית היא להיענות, בעיקר ללמוד מהילד, מההורים. לראות בכל אחד מקור ידע.תמיד השכלתי להקשיב, לא לראות עצמי כמומחית יודעת הכול,  אלא כחלק מקבוצה. לא להתנשא, לא להיות הגננת היודעת, אלא לפתח יחסים של שווים בין שווים, של שוויון וכבוד עם הילדים וההורים.

מאחר שידעתי שכדי לתת למערכת את הטוב ביותר, יש לשקוד על השתלמות קבועה ועל עדכון בלתי פוסק, המשכתי את חוק לימודיי באוניברסיטת "בר אילן". השלמתי את התואר וסיימתי לאחר מכן את הדוקטורט  באוניברסיטת קולומביה בעיר ניו יורק".

 

 

 

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
15/11/2018
יחד עם מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב ויו״ר ת“א ...
8
13/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להוראות פיקוד העורף - ...
8
12/11/2018
לאור המצב הבטחוני, בכפוף להחלטת פקוד העורף ובתיאום ...
8
6/11/2018
בנוגע לשביתה המתוכננת מחר במשק: הסתדרות המורים לא ...
8
4/11/2018
עמותת המחנכים למלחמה בגזענות ובאנטישמיות
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד