דברי שר החינוך, גדעון סער בטקס בחירת "המורה של המדינה" 2009
דברי שר החינוך, גדעון סער בטקס בחירת "המורה של המדינה" 2009
23/04/2009

דברי שר החינוך גדעון סער

בטקס בחירת "המורה של המדינה" לשנת 2009

תל-אביב, 22 באפריל 2009

 

ברכות

מכובדי נשיא המדינה, מר שמעון פרס

גברתי שרת החינוך לשעבר יולי תמיר

מכובדי יו"ר הסתדרות המורים, מר יוסי וסרמן

שר האוצר לשעבר אברהם בייגה שוחט

מורות ומורים יקרים

קהל נכבד

 

ערב טוב,

 

בתחילת דברי אני מבקש לברך את כל הארגונים והגופים ששותפים למפעל האזרחי החשוב והמרשים הזה – "המורה של המדינה": להסתדרות המורים, ל"ידיעות אחרונות", למפעל הפיס, אל-על, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, הסוכנות היהודית, ynet.

 

אתם עושים בכך שירות חברתי חשוב.

 

מסיבות שונות ולאורך שנים רבות מדי הפנתה החברה הישראלית עורף לאתוס של ההוראה.

 

קשה למצוא מי שיחלוק על כך שהמקצוע החשוב ביותר לחברה הוא ההוראה.

אין שליחות גדולה יותר מלהעניק לילדים את הכלים היסודיים של ידע, השכלה וערכים. כלים אלה חורצים, במידה רבה, את העתיד האישי של התלמידים.

 

למרות זאת, החברה שלנו התנכרה לאמיתוֹת אלה וסגדה לאלילי-שווא.

 

הדבר בא לידי ביטוי בשכר שאינו ראוי, בתנאי עבודה קשים מנשוא ובאי מתן הגיבוי והכלים הנדרשים לביצוע התפקיד. תופעות של חוסר-כבוד למורים הן הרסניות בהשלכותיהן, שלא לדבר על תופעות שליליות של אלימות נגד מורים שלבושתנו הגענו גם אליהן.

 

אני מקווה ומאמין, כי המפעל הזה הוא מניצני אביב חדש;

תחילתו של מפנה ביחס של החברה האזרחית למורה ולשליחותו.

 

אני מבקש לברך את חברי הועדה שהקדישו מזמנם לנושא חשוב זה.

ובעיקר אני רוצה לברך את עשרת הזוכים; אתם וחבריכם, אלו שרואים בהוראה שליחות ובאים אליה מאהבה, אתם ישראל היפה, אתם הלפיד ההולך לפני המחנה ומראה את הדרך הנכונה.

 

כמוכם יש במוסדות החינוך ברחבי הארץ – אלפי מורות, מורים, גננות ומנהלים שהינם מופת של מקצועיות, מסירות וערכיות.

במערכת החינוך יש עוד רבים – מאמינים, איכפתיים ויצירתיים הנאבקים להגשמת חזון בתנאים לא קלים.

 

כל אחד מאיתנו נוצר בליבו זכרון יקר של מורֶה או מורָה שהאירו לו דרך, שהשתתפו בעיצוב אישיותו ועולמו.

 

אחד ממאפייניה הבולטים של התקופה בה אנו חיים הוא אובדן עוגנים של ודאות. ערעור מוסכמות-יסוד אידיאיות, תרבותיות וחברתיות שעיצבו את החברה שלנו.

אני מצפה ומאמין שבתי-הספר שלנו יכולים להיות נדבך מרכזי בהחזרת והחדרת הערכים לחברה שלנו – ערכים ציוניים, יהודיים, דמוקרטיים ואוניברסאליים.

בניגוד למה שמקובל אולי לחשוב, אני גם מאמין שהציבור משווע היום לחזור לשיח אחר שמבוסס על ערכים, אמונות ואידיאות.

 

בסופו של יום, החינוך הוא הבטחון האישי שלנו והוא הבטחון הלאומי שלנו;

הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו – כי להשכלה, לידע וגם לערכים יש משקל מובהק בקביעת עתידו של האדם, האפשרויות שיהיו פרושות בפניו, יכולת השתכרותו ויכולתו לממש את עצמו.

 

הבטחון הלאומי – כי התדרדרות בחינוך ובהשכלה עלולה, חלילה, להסתיים באובדן היתרון האיכותי שהיה סימן ההיכר של ישראל בה גדלנו, ושבלעדיו יקשה עלינו להתמודד בעולם תחרותי ובסביבה עויינת.

העם היהודי הצטיין תמיד בחדוות הלימוד, קידש את ההשכלה והעריץ את האינטלקט.הלב נחרד מכך שדווקא במדינתו הריבונית של העם היהודי אנו מערערים במו ידינו את האתוסים שהביאו את עמנו – כיחידים וכאומה – לפסגות.

 

אנחנו חייבים להעמיד את החינוך במרכז סדר היום הלאומי שלנו.

הוא יותר חשוב מהכל.

 

אני קורא לדור הצעיר בישראל – שהוא עתיר-יכולות  - לכו להוראה ולחינוך!

 

אנחנו עומדים זמן קצר לפני ההכרעות על תקציב המדינה לשנים 2009-2010.

 

להכרעות הללו תהיה השפעה דרמטית על היכולות של מערכת החינוך להתמודד עם האתגרים שבפניה וגם על היכולת לחולל את המפנה הנדרש בחינוך.

 

גבירותי ורבותי, אתם הרי יודעים היטב – הוצאה לחינוך היא השקעה. היא השקעה בעתיד.

 

צריך היום להוסיף תקציבים לחינוך, כי זאת ההשקעה הטובה ביותר למען העתיד האישי של כל אחד מילדינו והעתיד הלאומי שלנו.

 

עמד על כך השבוע נגיד בנק ישראל. גם חטיבת המחקר של בנק ישראל, בהמלצות מדיניות לממשלה להתמודדות עם המשבר העולמי, שפרסמה בחודש שעבר, הדגישה את הצורך בהשקעות במערכת החינוך ב-2009.

 

היא הציעה:

-          להאיץ יישום תוכניות במערכת החינוך;

 

-          להקדים התוכניות להקטנת מספר התלמידים בכיתה – הן על-ידי בניית כיתות חדשות והן על-ידי גיוס של מורים נוספים ותוספת שעות הוראה של מורים קיימים;

 

-          להקדים תוספות שעניינן הקמת מרחבי עבודה למורים ושעות פרטניות (במסגרת "אופק חדש");

-          וכן - שיפוץ ושדרוג בתי ספר, מתנ"סים וספריות ציבוריות.

 

מדברים על יחס חוב-תוצר. הייתי מאלה שפעלו כדי להקטינו; והוא קטַן דרמטית בשנים האחרונות.

אבל יש חוב חשוב לא פחות: החוב שלנו לילדינו. החוב שלנו להבטיח את עתיד ישראל.

 

חשוב שנדע לפרוע את החוב הזה!

 

המארגנים עשו דבר גדול במפעל זה. המורים-הזוכים עושים דבר גדול עוד יותר,

אין גדול ממנוֹ – מפעל חיים שמוקדש כולו ליצירת עתיד טוב יותר לילדינו.

אני מצדיע למסירותכם, להתמדתכם, לרצינותכם, לשליחותכם.

אתם נותנים לילדינו ולכולנו כוחות גדולים.

 

יישר כֹח!

לחדשות נוספות

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
19/07/2018
פעילויות הקרן לקידום מקצועי
8
17/07/2018
בעקבות סכסוך העבודה שהסתדרות המורים הכריזה לפני ...
8
12/07/2018
הנוגעים לפעילויות וקבלת שירותים מהסתדרות המורים
8
11/07/2018
מתנגדים לביטול הסייעות הרפואיות בגני הילדים
8
10/07/2018
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד