אצלנו לא רק מדברים !
אצלנו לא רק מדברים !
14/11/2008

 

 

813 בתי ספר , שהם כ - 24 אלף מורים – כבר בחרו ב"אופק חדש"  ונהנים מפירותיה של הרפורמה.

 

התגובות של המורים מדברות בעד עצמן :

 

 

"האופק החדש פתח בפנינו הזדמנויות חדשות בהוראה, בתמיכה לתלמידים.

השעות הפרטניות הניתנות והדיאלוג הפדגוגי שמתקיים במסגרת האופק מיישמים הלכה למעשה את הערך שלא משאירים אף ילד מאחור.

צוות המורים קיבל תמריץ משמעותי בשכר והכול מרוצים מכך".

                                                                      הדסה גילור

                                                                      מנהלת בי"ס "בן גוריון"

                                                                      ק. מוצקין 

                                                                          

 

" מאז שהתלמידים מכינים ש.ב עימי בסוף יום הלימודים, אני מרגישה שיפור רב בביטחונם העצמי. הם משתתפים יותר בכיתה ומוכנים לקרא תשובות ביוזמתם (מתוך ידיעה שמה שהכינו נכון).

השעה הפרטנית בהחלט תורמת מאוד לקשר הבינאישי עם התלמיד.

ההכרות עם הילד מעמיקה יותר, לכל ילד הזדמנות לומר את דעתו בפורום מצומצם.

אני לומדת להכיר מקרוב את הקשיים והתסכולים שלהם ורואה באילו תחומים נוספים הם זקוקים לתגבור, לא רק בתחום הלימודי".

                                                                הדס לזרוביץ

                                                                מחנכת כיתה ג'1

                                                               בי"ס "בן גוריון"

ק.מוצקין

 

                                                                                                                         

 

 

"בצעדי ענק נכנסנו ל"אופק חדש" מקווים מאוד כי יהווה עבורנו ועבור תלמידנו "אופק בטוח".

אנו, ביה"ס "חט"ב יערת העמק", מאמינים כי "אופק חדש" משפר את מעמדנו כמורים, מתגמל אותנו בשכרנו ומאפשר לנו לחנך ברווחה ובזמן פרטני עם תלמידנו המגוונים.

אל מול גלי הספקנות של הרבה אנשים אנחנו מלאי תקווה ועידוד עם כניסת הרפורמה של "אופק חדש"

בני רוטר-מורה

בית הספר יערת הכרמל

 

 

 

 

"בית ספר יהל"ם התחיל לעבוד במתכונת "אופק חדש" בשנת הלימודים תשס"ח. היינו בין בתי הספר החלוצים ובחרנו בכך מתוך תחושת אתגר ושליחות חינוכית למען תלמידינו. ידענו שנכונה לנו עבודה מאומצת, אשר שכרה בצדה, שתתן את אותותיה בכל תחומי הפעילות בביה"ס ובאקלים החינוכי הכולל. בראש ובראשונה היה חשוב לנו להקדיש יותר זמן איכות לביסוס הקשר והאמון האישי עם התלמידים וההורים. הלמידה הדיפרנציאלית בשעות הפרטניות חיזקה את הדימוי העצמי של התלמידים ושיפרה את הישגיהם הלימודיים בכיתה. שעות השהייה של המורים נוצלו לקיום קשרי עבודה מסודרים ולטיפוח תרבות אירגונית מקצועית ואפקטיבית".

ניצן אליקים – מנהל ביה"ס

ביה"ס  יהל"ם

אשדוד

 

 

"בשנת תשס"ח התוודענו לתוכנית "אופק חדש". במסגרת תוכנית זו עבדנו עם תלמידים, בעלי רמות לימוד שונות, באופן פרטני ובקבוצות למידה . חוויית הלימוד הפרטני וכן הלימוד בקבוצת תלמידים מצומצמת תרמה רבות לביטחון העצמי של התלמיד. המורה יכול היה להגיע לכל ילד, להעניק לו תשומת לב ולעמוד מקרוב על נקודות הקושי שלו בלמידה . התלמידים היו מרוכזים היטב בקבוצה הקטנה, פעילים בלמידה ועובדים יפה. אכן ראינו בשנה שעברה עלייה משמעותית בהישגיהם  הלימודיים.

כמו כן, במסגרת תוכנית "אופק חדש" הייתה לנו שעת הקשבה. שעה זו שיפרה מאד את היחס בין המורה והתלמידים . ניתנו לתלמידים הזמן והאפשרות להתבטא בשיחה אישית עם המורה בכל נושא שבחרו . שעה זו תרמה אף לקידום תרבות השיח בין התלמידים - לדעת להקשיב ולספר מה שבלבם ובסה"כ גרמה לשיפור האקלים החברתי בכיתת האם ולשיפור בתיפקוד האישי והלימודי של כל תלמיד המשתתף בשעת ההקשבה.

לעניות דעתי, תוכנית "אופק חדש" תורמת רבות לתלמידים במישור האישי, הלימודי והחברתי שלהם.

התוכנית שימחה אותי כמורה בכך שאיפשרה לי להגיע לכל תלמידי הכיתה באופן אישי, ללמדם באווירה פתוחה וחווייתית ולחזק את ביטחונם העצמי והאמון האישי ביכולתם להצליח .כמו כן המורים נעזרו זה בזה על מנת ללמוד וליישם את התוכנית  על הצד הטוב ביותר ולהגיע למרב ההצלחות הבית ספריות. 

 

אברהם טוטיאן – מחנך כיתה

ביה"ס יהל"ם

אשדוד

 

 

"בשנת הלימודים התשס"ט, נמשיך בבית ספרינו חט"ב "יערת העמק" בתוכנית "האופק החדש" המקנה למורה ולתלמיד שעות פרטניות המאפשרות פיתוח דיאלוג, תגבורים, העשרה, ביצוע  יוזמות חינוכיות- פדגוגיות הלכה למעשה, השתלמויות מורים ופיתוח מקצועי.

נתחיל  בתוכנית "חינוך אישי", לפיה ממנים שני מחנכים בכל כיתה ז'. כל מחנך אחראי על כ- 15 תלמידים והופך להיות אדם מבוגר משמעותי בבית הספר לכל תלמיד שלו.

המחנך מלמד כל תלמיד למצוא את נקודות החוזק של עצמו, לפתח אותן ולקבוע לעצמו יעדים אישיים שמוכן להתחייב עליהם.

הרפורמה רק בתחילתה, אך קיימת תחושת סיפוק מהעבודה, מהקשר האישי עם התלמידים, משיפור הישגים הלימודים והאווירה הנעימה בביה"ס.

שעות רבות השקענו בעבר ומשקיעים גם היום . רק שברפורמה ההשקעה הזו ממוקדת יותר ומתגמלת יותר.

אמנם אנו בתחילת הדרך אך מתחילים לראות את האור.

                                                                                                                לייה גולן –מנהלת חט"ב

יערת הכרמל

מגדל העמק

 

 

 

"הצטרפתי אני וחבריי מבית הספר ל”אופק חדש”. המנהל הוביל את תהליך ההצטרפות לאופק חדש וכל המורים הצטרפו. אני גאה בבית ספרנו שהוא היה המוביל הראשון לתוכנית הרפורמה ולהיות הראשונים שחווים את החוויה הזאת .
במשך התהליך חל שינוי עצום בבית ספרנו הן : במעמד המורה ובשכרו ובהישגי התלמידים וגם באקלים הבית ספרי. אני כמורה  בשנה הזאת עברתי תהליך מאוד מוצלח בעבודתי ושונה משנים קודמות, זה התבטא באופן העבודה, בתהליך ובתוכן העבודה. גם כבעלת תואר שני עם וותק 13 שנה בעבודה קיבלתי שכר גבוה ברפורמה החדשה .
במסגרת הרפורמה,"אופק חדש" , מלמדים המורים גם בקבוצות קטנות של תלמידים, בהוראה פרטנית המותאמת לצרכיהם. אני עובדת לפי קבוצות ולפי רמות  , הקבוצות הראשונות הם  עם תלמידים מחוננים מכיתות ב' ו ג'  והמטרה שלי לאפשר לתלמידים מחוננים ומצטיינים למצוא את הפוטנציאל הטמון בהם ופיתוח החשיבה עם חומר שמתאים לרמתם , הקבוצה השנייה עם תלמידים מכתה א' שיש להם ממוצע בינוני והמטרה לקדם את רמת ההישגים שלהם.

בעבודתי עם שתי הקבוצות דאגתי ליחס אישי יותר לכל תלמיד ותלמידה,  תמיכה רגשית בתלמידים ,חיזוק הקשר עם ההורים , העלאת הישגים וצמצום פערים ,פיתוח אכפתיות כלפי החלש ושיתוף הילדים החלשים. יש  לי המון זמן להיפגש עם צוות בית הספר, וגם יש לי הזדמנות להתפתח מקצועית בעזרת השתלמויות .

בשעות השהייה יש  לי הזדמנות להכנת שעורים וחומרי למידה , מפגשים פרטניים עם הורים , בדיקת עבודות ומבחנים ופגישה עם רכזי מקצוע .

לסיכום הייתי רוצה שכל בית ספר יצטרף ל"אופק חדש" וימצא  באופק את התהליכים החדשים, במעמד המורה בשכרו ובעבודתו  -

זה למען ילדינו" .

נאדיה אבו טועמה – מורה

בית ספר יסודי אלגזאלי

בקה אלגרבייה

  

 

כשנבחרנו לפיילוט בתי הספר המובילים בתכנית אופק חדש שמחנו לבשר על כך להורים. הרגשנו חלוצים וברי מזל.

המהלך התאפשר לאחר דיונים ממושכים בצוות ולאחר שרוב המורות הסכימו להכנס לתכנית.

במסגרתה, נוסף על שעות ההוראה בכיתה, מוקדש זמן לעבודת המורה בקבוצות קטנות בהוראה פרטנית, המותאמת לצרכים של כל הכיתה, הקבוצה והתלמיד כפרט.

היום לאחר שנת עבודה תחושותינו מעוגנות בעובדות המביאות אותנו להישגים מוחשיים ולאקלים מטבי תוך אמון גובר בצוות ההוראה. תוכנית העבודה הבית ספרית נבנתה ובה משובצות שעות פרטניות שיעודן מתן מענים אישיים הן לחיזוק הילדים המתקשים והן באתגור המצטיינים בכל תחומי הדעת בביה"ס.

לדוגמא, באנגלית הוקצו שעות לתלמידים שאינם קוראים ומתקשים בלמידה וכן הוקצו שעות למצטיינים מכיתות ה' – ו'.

בתחום האומנות הוקצו שעות לפיתוח בעלי הכישרון האומנותי בקבוצות רב גיליות בכיתת אמן. שעה שבועית לכיתות ג' – ד' ושעה שבועית לכיתות ה' – ו'.

בתחום החינוך הגופני המורה התמקד באימון אישי לתלמידים תוך פיתוח מודעות תזונתית בריאה וספורטיבית חיזוק יכולותיהם והישגיהם האישיים.

תוך שנה התחזק הקשר האישי בין המורה לתלמידיו.

נוצרו מסגרות ומענים לקבוצות ענין ואתגר.

חוזקו מיומנויות היסוד בקריאה, כתיבה, חשבון.

סייענו לילד ללמוד כיצד ללמוד.

המבנה הארגוני בביה"ס השתנה התכנית אפשרה  איגום משאבים מגוון ומכוון שאפשר להכיר את התלמידים במגוון ממדים: רגשי, קוגניטיבי, תרבותי, חברתי ואישי.

הוצבו מטרות ברמה האישית מול כל ילד וברמה הקבוצתית מול הכיתה.

 

                                                                בית הספר ממ"ד תורני פסגת זאב מזרח 

 

 

 

"בשנה שעברה הצטרף בית ספרנו לתוכנית "אופק חדש" במסגרת תוכנית זו יותר ויותר תלמידים בחטיבה הצעירה קבלו מענה והתייחסות לצרכיהם האישיים.

קבוצות התלמידים היו קטנות ואפשרו למחנכת להיות פנויה לאותן קבוצות. תרגלנו קריאה וחזקנו את הקניית הצלילים באמצעות משחקים.  עסקנו בחקר לוח המאה ותרגלנו הבנת הנקרא מעבר לנלמד בכיתה.

הלמידה הייתה חוויתית, מאתגרת ומותאמת.

התלמידים ציפו למפגשים הללו ומעגל התלמידים הלך וגדל.

מספר המורות שמילא את חובתו גם כן הלך וגדל.

תחושת הסיפוק היתה כפולה "עבודה ושכרה בצידה"."

 

דגנית אלבז רכזת חטיבה צעירה ומחנכת

ממ"ד תורני פסגת זאב מזרח

 

 

 

 

תוכנית הרפורמה אופק חדש הוסיפה לנו זמן איכות שהתבטא בהוראה בקבוצות קטנות יותר,הגברת האחריות ללמידה ולהוראה, הגברת תחושת השייכות לבית הספר,  קיום ישיבות מקצועיות בתחומים הפדגוגיים השונים, מפגשי רכזים דיונים מקצועיים בין הצוותים, ישיבות מחנכים, מפגשים אישיים עם תלמידי כיתה, יחס אישי חם ואוהד לתלמידים – הנעת תלמידים ללמידה, שיפור ברמת האקלים הכיתתי והבית ספרי, סיוע ותמיכה בתלמידים חלשים, תגבור  חוגים קיימים והוספת פרויקטים בית ספריים  "חקר מדעי,פיתוח חשיבה, כתיבה יצירתית, חוגי דרמה ודבקה, חוגי צופים , כדורגל וכדור עף.

שיפור בהישגי התלמידים, שיפור ברמת ההתנהגות של התלמידים: רמת האלימות למיניה דעכה עד למינימום עקב הימצאות המחנכים והצוות בבית הספר וטיפול מיידי בפניות התלמידים.

בנוסף לכך חל שיפור בשכרי ובמעמדי כמורה.

בקיצור בית ספרנו נהנה מתוכנית זו ומהווה הזדמנות ליישום חזוננו

אולפת דאהר

מורה מקצועית למדעים ומחנכת כיתה ד'

בית ספר אל-בורג'

שפרעם

 

 

 

ניצני השפעת אופק חדש בבית ספר אל-בורג', שפרעם

 

  • הבנייה מחדש של תהליכים ארגוניים ופדגוגיים בבית ספרנו ושינוי תוך כדי תנועה;
  • שינוי בשבוע העבודה של בית הספר הוביל לשינוי בדפוסי העבודה הקיימים בבית הספר-ישיבות מקצועיות, ישיבות רכזים,מפגשים אישיים עם בין המחנכים לבין התלמידים וכו';
  • שעות השהייה והפרטניות היוו תוספת לתקן בית הספר 20%  היוו שעות איכות למערכת' הבית ספרית;
  • תוספת הזמן מהרפורמה מסייעת בהגשמת חזון בית הספר וסייעה ביישום יעיל של תוכנית הפעילות הבית ספרית ;
  • ניצול  יעיל של זמן ההוראה בכיתה מלאה, בקבוצות קטנות או תלמיד יחידני – הוספת חוגים לתלמידים מצטיינים,תלמידים חלשים ובינוניים;
  • מתן מענה לשונות בין התלמידים ולצרכים המשתנים;
  • חל שיפור בשכרם של מורי הרפורמה;
  • נוחיות העבודה בפינות עבודה אישיות וממוחשבות "יש לי עמדה";
  • רמת המשמעת גדלה, תלונות תלמידים קטנו, מחנכים ומורים מצויים כל הזמן בבית הספר ,הגדלת תחושת המוגנות והביטחון האישי;
  • שיפור במערכת היחסים בין כל באי בית הספר-תלמידים, מורים והורים.

 

בבית ספרנו , התוכנית מוטמעת כהלכה  ולמופת ע"פ המתווה של הרפורמה- אופק חדש

 

עומר ח'אלדי

מנהל  בית הספר אל-בורג'

שפרעם

 

 

 

צוות בית הספר יודע ומאמין כי הרפורמה חובקת בתוכה הזדמנות חד פעמית לשיפור מעמד המורה ותרומה שלא תסולא מפז לשיפור אכויות הלימודים של התלמידים.

כמו בכל תהליך שינוי זיהנו קשיים בתהליך הטמעת הרפורמה, עם זאת מצאנו חזקות והזדמנויות רבות אנו יודעים לתת מענה דיפרנציאלי "לקצוות".

התלמידים בבית ספר אשכול זוכים ל  - 74 שעורים פרטיים בקבוצות קטנות התורמות לחלשים ולחזקים כאחד.

המורים מטפחים תקשורת בינאישית עם תלמידים הורים אנו מאגמים משאבים ומנצלים את שעות ההוראה באופן איכותי יותר. ומנצלים באופן אפקטיבי יותר את משאבי ההוראה.

הרפורמה מעמידה בפני בית הספר אתגרים רבים מחד אולם קיימים גם קשיים ארגוניים ותשתיתיים מאידך.

צוות בית הספר מאמין שניתן עם רצון למכוונות לעמוד ביעדים החדשים שמעמידה לפנינו הרפורמה ולהוביל את הצוות החינוכי ותלמידי בית הספר להצלחות ושיפור הישגים.   

משה הראל

בית ספר יסודי ממלכתי ע"ש אשכול

 

 

  

כמורה , אני רואה את הניצוץ בעיניים של הילדים בשעות הפרטניות. במסגרת הרפורמה, יש לי שעה שלמה נטו לילד, להקשיב לכל תלמיד...., להקשיב באמת....

מיכל אשכנזי – מורה

בית ספר יסודי ממלכתי ע"ש אשכול

  

 

 

"אופק חדש"  ב"ויצמן" : לשמר, לחדש, ולממש.....

צוות ביה"ס בחר להפעיל את רפורמת "אופק חדש" בשל זיהוי ההזדמנויות למימוש החזון והקדימויות של ביה"ס,

שהן דיאלוג משתף ומכבד  ומביא לשיפור בשכר ובמעמד המורים.

הכניסה ל"אופק חדש" אפשרה הרחבת השותפות של תלמידים, מורים והורים. באמצעות מעגלי שיח, למדנו יחד את עיקרי הרפורמה, למדנו כיצד להתמודד עם הקשיים הכרוכים בהכנסת השינויים הנדרשים, התלבטנו כיצד להפעילה ביעילות המרבית, זיהינו את ההזדמנויות ויחד יצאנו לדרך חדשה.

כבר בתחילת הדרך הבנו כי באמצעות השעות הפרטניות ושעות השהות שנוספו למערכת הרווחנו שעות רבות

של "זמן חינוך".

השעות הפרטניות הן המאפשרות קשר מורה-תלמיד, מענה לשונות, מענה לאינטליגנציות השונות ובעיקר מאפשרות את הדיאלוג הלימודי והדיאלוג האישי.

הדיאלוג הלימודי (3 שעות למורה) אפשר שיפור הישגים לימודיים משמעותיים בעיקר לתלמידים ה"אמצעיים"

(הבינוניים- אלה המהווים את רב התלמידים ועד כניסת הרפורמה כמעט לא קבלו מענה) אך אפשר גם העשרה והעמקה למצטיינים ותגבור לחלשים.

הדיאלוג האישי (2 שעות למורה) אפשר הכרות מעמיקה עם התלמידים, איתור ומענה לצרכים בסיסים חסרים ופתרון בעיות חברתיות.

שעות השהייה שנוספו למערכת (בין 2.5-5 שעות למורה) נוצלו ללמידה משותפת במסגרת "חדר מורים לומד".

אהבנו השנה את תוספת השכר המשמעותית, אהבנו את זמן האיכות החדש בין מורה/תלמיד אך יש לתת את הדעת לפתרון בעיית העומס בשעות השהות.

 

יצאנו השנה לדרך חדשה, דרך מאתגרת, מלאת הזדמנויות הפותחת בפנינו אופקים חדשים רבים. אם נשכיל ליישם בהצלחה את "אופק חדש" הרי שמדינת ישראל קבלה ביום הולדתה ה- 60 את המתנה המשמעותית והחשובה ביותר לעתידה!

אורן שרה – מנהלת

בי"ס יסודי ממלכתי "ויצמן"

הרצליה

 

לא מדברים

עושים !

 

 

לחדשות נוספות

חדשות
דלג על חדשות

חדשות

התחל עצור
8
5/09/2018
הנחיות ליישום הסכם אופק חדש למורי של"ח
8
5/09/2018
עלון 5
8
27/08/2018
בקרת התקן הרב תחומית תיערך אחת ל -5 שנים
8
23/08/2018
הקפאת ניהול עצמי בחט"ב בשנת תשע"ט
8
14/08/2018
מכתבה של מזכ"לית הסתדרות המורים למנהלת האגף ...
שלבי חינוך
דלג על שלבי חינוך
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד